Paragrafen

Verbonden partijen

7.1.4 OV-bureau Groningen Drenthe

Rechtsvorm:

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats:

Assen

Doelstelling:

Het OV-bureau, een initiatief van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen, is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer per bus in Groningen en Drenthe. Het OV-bureau Groningen-Drenthe stuurt de vervoerders aan en geeft het stads- en streekvervoer vorm. Het is verantwoordelijk voor het beheer van de concessies, toekomstige aanbestedingen en, samen met de partners, de ontwikkeling van het openbaar vervoer.

Ontwikkelingen:

Per 15 december 2019 is de nieuwe GD-concessie 2020-2030 van start gegaan. In deze nieuwe concessie worden grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid, energietransitie, uitvoeringskwaliteit en betrouwbaarheid. Er zijn 164 elektrische bussen gaan rijden op de stadslijnen, de Q-linklijnen en een aantal streeklijnen. Daarnaast wordt voor de overige streekbussen en Qliner gereden op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) waarmee de totale CO2-uitstoot in Groningen en Drenthe met 90% afneemt. De busvloot in Groningen en Drenthe is hiermee de grootste elektrische vloot van Europa. Tijdens de coronacrisis heeft het Rijk verzocht om een flexibele dienstregeling aan te blijven bieden terwijl de reizigersaantallen en dus de opbrengsten beperkt waren. Daar staat eenbeschikbaarheidsvergoeding (BVOV) tegenover.
Voor 2021 en 2022 heeft het Rijk de BVOV 2020 doorgetrokken tot 31 december 2022.

Financieel belang:

De bijdrage van de provincie Groningen aan het OV-bureau bedroeg in 2021 € 40,9 miljoen op een totale begroting van het OV-bureau van ruim € 125 miljoen. De overige baten van het OV-bureau betreffen de bijdragen van de provincie Drenthe en de reizigersopbrengsten.

Bestuurlijk belang:

Naast de busconcessies welke door het OV-bureau worden beheerd, is de provincie verantwoordelijk voor het openbaar vervoer op de regionale spoorlijnen. Daarbij is de provincie systeemverantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de provincie Groningen. Provincie Groningen heeft samen met provincie Drenthe en gemeente Groningen zitting in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van het OV-bureau. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, behoudens een aantal zaken betreffende de begroting en de concessie welke bij unanimiteit genomen worden. De provincie Groningen is voorzitter van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur.

Mogelijke risico's:

Op 9 april 2019 heeft het Algemeen Bestuur de notitie Risicomanagement en weerstandsvermogen 2018-2022 vastgesteld. Het OV-bureau streeft naar een weerstandscapaciteit van minimaal € 4,75 miljoen om risico's financieel te kunnen ondervangen. Na vaststelling van de jaarrekening 2021 bedraagt de weerstandscapaciteit € 12,182 miljoen.
Het Rijk heeft aangegeven de financiële compensatie aan OV-bedrijven tot eind 2022 te verlengen. Dankzij deze verlenging van de beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV) ontvangen OV-bedrijven tussen de 93 en 95 procent van hun kosten. Hierbij wordt gekeken naar de begrote kosten in 2020 en deze worden geïndexeerd naar de kostenontwikkeling per januari 2022.
Deze beschikbaarheidsvergoeding voor 2022 was nog niet opgenomen in de begroting 2022 van het OV-bureau en daardoor sluit de begroting 2022 van het OV-bureau met een tekort van € 6,2 miljoen (€ 9,2 miljoen exclusief de taakstelling op het dienstregelingsbudget).
Door het na-ijleffect is de verwachting dat het openbaar vervoer (met de kennis van nu) pas in 2025 weer op niveau is. In de recent door het OV-bureau vastgestelde begroting voor 2023 is een resultaatverwachting voor 2022 afgegeven van € 0,5 miljoen negatief, wat opgevangen kan worden vanuit de reserves van het OV-bureau. Hierbij is aangegeven dat er een reëel risico is dat dit tekort nog zal oplopen door de stijgende contractueel te volgen LBI (Landelijke Bijdrage Index) en de incidentele compensatie voor hogere kosten dan de BVOV-regeling. Daarnaast is voor de periode 2023 tot en met 2026 een aanvullende bijdrage van de deelnemers benodigd. Voor 2023 tot en met 2026 komt deze voor de provincie Groningen neer op € 1,852 miljoen welke gedekt wordt uit de Algemene middelen.

Financiële kengetallen:

Per 31-12-2022:

Verwacht 1-1-2024:

Verwacht 31-12-2024:

- Eigen vermogen

€ 24,2 miljoen

€ 26,4 miljoen

€ 10,0 miljoen

- Vreemd vermogen

€ 30,4 miljoen

€ 7,0 miljoen

€ 11,4 miljoen

- Solvabiliteit

44%

78%

45%

- Resultaat
  (na mutaties reserves)

-/- € 1,78 miljoen

€ 0 (2023)

€ 0 (2024)

Provinciale bijdrage 2024:

€ 45,2 miljoen
(deelnemersbijdrage, aanvullende deelnemersbijdrage en exploitatiekostenbijdrage)

Programma: Bereikbaarheid
Deelprogramma: Openbaar vervoer

Deze pagina is gebouwd op 10/17/2023 12:24:01 met de export van 10/17/2023 12:18:23