2.8.6 Stand en verloop van de reserves en voorzieningen
Op 29 juni 2022 hebben uw Staten de Kaderstellende nota Reserves en voorzieningen vastgesteld. In deze nota zijn de beleidskaders rondom reserves en voorzieningen opgenomen. Aan de hand van deze beleidskaders is de toelichting op reserves en voorzieningen in de Begroting 2024 weergegeven.
De voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen van de provincie en zijn gebaseerd op de verplichting of voorzienbare verlies ter hoogte van het aangegeven bedrag. Er zijn zeven voorzieningen:
- Nazorg stortplaatsen;
Voorziening voor de eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen - Nazorg baggerspeciedepots;
Voorziening voor de eeuwigdurende nazorg van baggerspeciedepots - Grondwaterheffing;
Voorziening voor schommelingen in de kosten en opbrengsten - Ontgrondingen;
Voorziening voor schommelingen in de kosten en opbrengsten ontgrondingenheffing - Appa;
Voorziening voor pensioenen van gedeputeerden - North Refinery;
Voorziening voor verwachte kosten met betrekking tot handhaving bij North Refinery. - Verlofsparen;
Voorziening voor de afdekking van het gespaarde verlof
Conform de vigerende systematiek worden de voorzieningen periodiek beoordeeld, de noodzaak en hoogte bepaald en eventueel nieuwe gevormd o.b.v. wijzigingen ten aanzien van de verplichtingen en/of verliezen die onzeker doch onafwendbaar zijn en die wel redelijkerwijs te schatten zijn.
Voor de financiering van de uitgaven zijn beschikbaar de middelen uit onderstaande reserves en voorzieningen.
Tabel 23. Overzicht reserves en voorzieningen per 31 december
(€ x 1.000) | Stand 31-12-2022 | Mutatie 2023 | Stand 31-12-2023 | Mutatie 2024 | Stand 31-12-2024 | Mutatie 2025 | Stand 31-12-2025 | Mutatie 2026 | Stand 31-12-2026 | Mutatie 2027 | Stand 31-12-2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene reserve | |||||||||||
Algemene reserve | 59.192 | -8.386 | 50.806 | 1.665 | 52.471 | 3.169 | 55.640 | -12.111 | 43.529 | -23.468 | 20.061 |
Saldo vorig boekjaar | 21.683 | -21.683 | - | - | - | - | - | ||||
Totaal algemene reserve | 80.875 | -30.069 | 50.806 | 1.665 | 52.471 | 3.169 | 55.640 | -12.111 | 43.529 | -23.468 | 20.061 |
Bestemmingsreserves | |||||||||||
Compensatie dividend Essent | 134.659 | 4.825 | 139.484 | -10.999 | 128.485 | -650 | 127.835 | -650 | 127.185 | - | 127.185 |
Leefbaarheid krimpgebieden | 545 | -270 | 275 | -176 | 99 | - | 99 | - | 99 | - | 99 |
Programma Landelijk Gebied (PLG) | 53.024 | -4.443 | 48.581 | -5.684 | 42.897 | -1.758 | 41.138 | -1.758 | 39.380 | -1.758 | 37.622 |
Bodem en ondergrond (voorheen bodemsanering) | 8.862 | -2.600 | 6.263 | -155 | 6.108 | -155 | 5.953 | - | 5.953 | - | 5.953 |
Provinciale Meefinanciering | 20.290 | -904 | 19.386 | -2.269 | 17.117 | -101 | 17.015 | - | 17.015 | - | 17.015 |
Overboeking kredieten | 12.690 | -7.636 | 5.054 | -5.054 | 0 | - | 0 | - | 0 | - | 0 |
Afschrijvingen | 89.388 | -17.621 | 71.767 | -1.653 | 70.115 | -2.436 | 67.678 | -2.436 | 65.242 | -2.416 | 62.826 |
Automatisering | 3.465 | -24 | 3.441 | -294 | 3.146 | -375 | 2.771 | -814 | 1.957 | 131 | 2.089 |
Apparaatskosten personeel (AKP) | 8.578 | -1.416 | 7.162 | -424 | 6.737 | -394 | 6.343 | -391 | 5.952 | -388 | 5.564 |
Risico's bij uitvoering van infrastructurele projecten | 40.189 | 89 | 40.278 | -1.700 | 38.578 | - | 38.578 | - | 38.578 | - | 38.578 |
Exploitatie openbaar vervoer, innovatieve en ov. maatregelen | 48.430 | -1.570 | 46.860 | -13.908 | 32.952 | -1.150 | 31.802 | -100 | 31.702 | -50 | 31.652 |
Investeringen en infrastructuur | 228.692 | 45 | 228.737 | -32.193 | 196.544 | -21.298 | 175.245 | -7.564 | 167.682 | 1.118 | 168.799 |
Beheer en onderhoud wegen en waterwegen | 9.260 | 9.187 | 18.447 | -258 | 18.189 | -261 | 17.928 | -264 | 17.665 | -267 | 17.398 |
Cofinancieringsfonds | 15.000 | -4.050 | 10.950 | -2.923 | 8.028 | -600 | 7.428 | - | 7.428 | - | 7.428 |
Totaal bestemmingsreserves | 673.072 | -26.388 | 646.684 | -77.690 | 568.994 | -29.180 | 539.814 | -13.977 | 525.837 | -3.630 | 522.207 |
Totaal reserves | 753.947 | -56.457 | 697.490 | -76.025 | 621.465 | -26.011 | 595.453 | -26.087 | 569.366 | -27.098 | 542.268 |
Voorzieningen | |||||||||||
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | |||||||||||
Nazorg stortplaatsen | 29.403 | 4.983 | 34.386 | 260 | 34.646 | 166 | 34.812 | 166 | 34.978 | 166 | 35.144 |
Nazorg baggerspeciedepots | 1.209 | 28 | 1.237 | 32 | 1.269 | 26 | 1.295 | 27 | 1.322 | 28 | 1.350 |
Appa | 5.252 | 167 | 5.419 | 181 | 5.600 | 193 | 5.793 | 205 | 5.998 | 218 | 6.216 |
North Refinery | 309 | -309 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Verlofsparen | 3.144 | 3.144 | 3.144 | 3.144 | 3.144 | 3.144 | |||||
Voorzieningen ter egalisatie van kosten | |||||||||||
Ontgrondingen | 646 | -5 | 641 | -5 | 636 | -5 | 631 | -5 | 626 | -5 | 621 |
Grondwaterheffing | 987 | -167 | 820 | -59 | 761 | -59 | 702 | -59 | 643 | 16 | 659 |
Totaal voorzieningen | 40.950 | 4.697 | 45.647 | 409 | 46.056 | 321 | 46.377 | 334 | 46.711 | 423 | 47.134 |
Totaal reserves en voorzieningen | 794.897 | -51.760 | 743.137 | -75.616 | 667.521 | -25.690 | 641.830 | -25.753 | 616.077 | -26.675 | 589.402 |
Toelichting op het verloop van de reserves tot 2026
Hieronder volgt per reserve een toelichting. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de algemene reserve (I) en de bestemmingsreserves (II). Op 29 juni 2022 heeft u de Kaderstellende nota Reserves en voorzieningen vastgesteld. De toelichtingen op deze reserves zijn conform de vastgestelde Kaderstellende nota Reserves en voorzieningen.
- Algemene reserve
De Algemene reserve is een verplichte reserves en dient als buffer voor financiële tegenvallers waarvoor de risico's in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing opgenomen zijn.
1. Algemene reserve | |
Ingesteld per | Niet exact bekend |
---|---|
Soort | Algemene reserve (verplicht) |
Functie | (risico)buffer, jaarrekeningresultaten vóór bestemming en egalisatie |
Doel / Nut en Noodzaak | Risicofunctie: Het doel van deze reserve is onder andere om middelen te reserveren ter dekking van risico's (het incidenteel beschikbare weerstandscapaciteit). Conform de Kadernota Risicomanagement inventariseren, kwalificeren en kwantificeren wij twee keer per jaar de risico's ter bepaling van het minimaal benodigde weerstandsvermogen (jaarstukken en begroting). Tevens heeft de reserve als doel middelen te reserveren voor het eigen risico WAO. Jaarrekeningresultaten: Vóór bestemming en besluitvorming hierover wordt het resultaat 'geparkeerd' in de Algemene reserve. Egalisatiefunctie: Het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen. |
Voorwaarden voor | Risicofunctie: Deze reserve heeft als belangrijkste functie het vormen van een buffer voor financiële tegenvallers in relatie tot de risico's die opgenomen zijn in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. Jaarrekeningresultaten komen ten laste van respectievelijk ten gunste van deze reserve. Egalisatiefunctie: Activiteiten waarvoor bij afzonderlijk besluit tijdelijk middelen zijn toegevoegd aan deze reserve (overboeking kredieten, herschikking begrotingsruimte, reserveringen uit rekeningresultaat). |
aanwending | |
Bestedingsplan | Risicofunctie: n.v.t. Egalisatiefunctie: n.v.t. |
Ontwikkelingen | Risicofunctie: De ontwikkelingen worden kwalitatief en kwantitatief weergegeven in de Jaarrekening en de Begroting (in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing). Egalisatiefunctie: De mutaties op de Algemene reserve bestaan voornamelijk uit overboeking en herschikkingen van de begrotingsruimte. De mutaties zijn conform de begroting. |
Saldo ultimo 2022 | € 59.192.368 |
Verplichtingen | € 0 |
Gelabeld | € 59.192.368 |
Toets labeling | Voor risicofunctie: Betreft de gelabelde reservering middelen WAO eigen risico. Vrijval niet aan de orde. |
Vrije ruimte ultimo 2021 | € 0 |
Minimum - maximum | (risico)buffer: Het minimumbedrag en het maximumbedrag worden bepaald op basis van de inventarisatie van de risico's welke staan opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in de jaarstukken en de begroting. Egalisatiefunctie: De minimale omvang van de reserve kan op nul gesteld worden omdat een reserve niet negatief mag en kan zijn. De reserve wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. |
standen |
- Bestemmingsreserves
Een bestemmingsreserve is een reserve waaraan uw Staten een bepaalde bestemming hebben gegeven. Deze reserves kunnen als gebonden worden beschouwd. De bestemmingsreserves zijn zoveel mogelijk per beleidsprogramma opgenomen.
2. Compensatie dividend Essent | |
Ingesteld per | Jaarrekening 2010 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie | Sparen |
Doel / Nut en Noodzaak | Spaarfunctie: De reserve Compensatie dividend Essent is na de verkoop van de aandelen Essent in 2009 ingesteld ter compensatie van het weggevallen dividend. Bij de verkoop van de aandelen Essent is afgesproken dat een bedrag van € 100 miljoen eeuwigdurend in stand moest blijven zodat de rente over dit 'stamkapitaal' als compensatie van het dividend kon dienen. |
Voorwaarden voor aanwending | Spaarfunctie: Bij de Kadernota 2021-2025 hebben uw Staten besloten voor deze reserve een minimumbedrag van € 100 miljoen vast te stellen. Hierbij hebben PS tevens criteria vastgesteld om middelen te kunnen onttrekken. Het gaat hierbij om criteria die gericht zijn op het leveren van een bijdrage aan een langjarig en duurzaam effect voor de toekomst van Groningen. |
Inhoudelijke criteria: | |
| |
Financiële criteria: | |
| |
Bestedingsplan | Spaarfunctie: n.v.t. |
Ontwikkelingen | Spaarfunctie:
|
Saldo ultimo 2022 | € 134.659.794 (spaarfunctie) |
Verplichtingen | € 5.678.714 (spaarfunctie) |
Gelabeld | € 119.000.000 (spaarfunctie). Betreft € 100 miljoen Stamkapitaal, € 14 miljoen risicoafdekking Oostpolder en € 5 miljoen sparen collegeperiode 2023 tot en met 2027 (wordt in 2024 onttrokken aan de reserve). |
Toets labeling | Is voor langere tijd gelabeld omdat het stamkapitaal in principe eeuwigdurend beschikbaar moet blijven om met de hoofdsom inkomsten (lees: rendement) te genereren. |
Vrije ruimte ultimo 2022 | € 9.981.080 ultimo 2022. Bij de bestemming van het rekeningresultaat 2022 is besloten om € 3.204.780 toe te voegen aan de reserve Compensatie dividend Essent (aanvulling in verband met de voorfinanciering Groningen Airport Eelde). Met deze toevoeging, die wordt verwerkt in 2023, komt de vrije ruimte uit op € 13.185.860. |
Minimum - maximum standen | Spaarfunctie: € 100 miljoen wordt als ondergrens aangehouden, conform besluitvorming Kadernota 2021-2025. Een maximumstand is niet opportuun omdat de gedachte is ruimte te hebben door het surplus op de ondergrens van € 100 miljoen in te kunnen zetten voor bijdragen aan een langjarig en duurzaam effect voor de toekomst van Groningen. Rekenkundig is de stand van de reserve op de lange termijn € 151,7 miljoen. Dit is berekend op basis van de stand ultimo 2022 en de bedragen die de aankomende jaren nog worden onttrokken en terugvloeien op basis van bestaande afspraken (zie ontwikkelingen). |
3. Leefbaarheid krimpgebieden | |
Ingesteld per | 2011 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie: | Egalisatie |
Doel / Nut en Noodzaak | Egalisatiefunctie: Aanleiding om in het jaar 2011 de reserve Leefbaarheid Krimpgebieden in het leven te roepen was om voor de periode 2011-2020 een egalisatiemiddel te hebben voor de uitvoering van de Subsidieregeling Leefbaarheid Krimpgebieden 2011-2020 (het voorkomen en oplossen van de negatieve effecten van bevolkingsdaling). De egalisatie betrof ten eerste de in 2011 ontvangen middelen van het Rijk. In één bedrag van € 14,75 miljoen hebben we die ontvangen als bijdrage in Financieel Arrangement Eemsdelta. Ten tweede betrof het ISV3-budgetten tot en met 2014 ten behoeve van datzelfde financieel arrangement. Al deze middelen moesten beschikbaar worden voor de gehele duur van de subsidieregeling en dat is gebeurd door middel van de reserve. Lopende de subsidieregeling is de reserve tevens benut om het grillig verloop van de uitgaven behorende bij de opgave (het voorkomen en oplossen van de negatieve effecten van bevolkingsdaling) te egaliseren. Het gaat om vraagstukken op het terrein van wonen, onderwijs, zorg, cultuur, gezondheid, sociaal-economische vitalisering, kwetsbare groepen en voorzieningen. Deze reserve is enerzijds ter ondersteuning van de uitvoering van de woon- en leefbaarheidsplannen die door de regio's zijn opgesteld. Anderzijds door het stimuleren en ondersteunen van innovatieve projecten en experimenten. Deze moeten gerelateerd zijn aan de krimp en worden aangedragen vanuit de samenleving. Ook dragen ze bij aan de doelen zoals genoemd in de Agenda Krimpbeleid Provincie Groningen 2015-2020. In jaren van onderbesteding voegden we het restant toe aan de reserve. De onderliggende subsidieregeling Leefbaarheid krimpgebieden is per eind 2020 afgelopen en het actieplan is afgerond. Met de adviezen uit de evaluatie is een van de pijlers van het Leefbaarheidsprogramma opgebouwd en opgenomen in het huidige Leefbaarheidsprogramma 2020-2023. |
Voorwaarden voor aanwending | Egalisatiefunctie: Voorwaarde voor aanwending is dat de middelen worden ingezet voor het bereiken van doelen van de subsidieregeling en het behalen van de beleidsdoelen inzake Leefbaarheid Krimpgebieden. |
Bestedingsplan | Egalisatiefunctie : Voor 2023 hebben we voor € 270.000 aan bestedingen begroot en voor 2024 € 0. |
Ontwikkelingen | Egalisatiefunctie: De reserve heeft nog steeds een egalisatiefunctie. De subsidieregeling Leefbaarheid Krimpgebieden is geïncorporeerd in het huidige Leefbaarheidsprogramma 20-23t. De nu nog in de reserve aanwezige middelen betreffen voor een deel de dekking voor nog lopende verplichtingen van de subsidieregeling en voor het toevoegen van middelen aan beleidskredieten. Wij zien reden om de reserve aan te houden. Wij zien het behoud van de leefbaarheid in gebieden met bevolkingsdaling als een majeure opgave, die de komende jaren extra inzet vereist omdat de huishoudingsdaling en vergrijzing verder gestalte krijgen in onze krimpregio. De middelen in deze reserve kunnen in dit kader als labeling worden gezien om de opgave inzake leefbaarheid in krimpgebieden te realiseren zoals verwoord in het uitvoeringsprogramma Leefbaarheid 2020-2023. |
Saldo ultimo 2022 | € 546.374 (egalisatiefunctie) |
Verplichtingen | € 270.000 (egalisatiefunctie) |
Gelabeld | € 276.374 (egalisatiefunctie) |
Toets labeling | Van de gelabelde bedragen valt € 176.374 vrij ter dekking van het Hoofdlijnenakkoord 2023-2027. |
Vrije ruimte ultimo 2022 | € 0 |
Minimum - maximum standen | Egalisatiefunctie: De minimale omvang van de reserve kan op 0 gesteld worden omdat een reserve niet negatief mag en kan zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. |
4. Programma Landelijk Gebied (PLG) | |
Ingesteld per | 2013 |
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie: | Egalisatie |
Doel / Nut en Noodzaak | Egalisatiefunctie: Het meerjarenprogramma PLG3 heeft jaarlijkse kredieten die aangewend worden voor het bereiken van onze beleidsdoelen. Met het meerjarenprogramma landelijk gebied geven we invulling aan onze provinciale kerntaak op het gebied van natuur en landschap. In jaren waarin deze kredieten niet toereikend zijn voor de bestedingen onttrekken we middelen aan de reserve PLG, overschotten storten we in de reserve. Het PLG richt zich op de volgende thema's: (LEADER). |
Voorwaarden voor aanwending | Egalisatiefunctie: Voorwaarde voor aanwending is dat de middelen worden ingezet voor het bereiken van PLG-doelen. Deze doelen/voorwaarden zijn vastgelegd in 'Mooi Grunn - programma landelijk gebied 3 2017-2027'. Het gaat om financiering van met name: • Verwerven en inrichten
|
Bestedingsplan | Egalisatiefunctie: Het 'Mooi Grunn - programma landelijk gebied 3 2017-2027' is de basis voor het bestedingsplan. Van invloed zijn de Beleidsnota's Natuur, de Natuurvisie Groningen en de jaarlijkse Kadernota’s. |
Ontwikkelingen | Egalisatiefunctie: Het saldo van de reserve gaat hoofdzakelijk ingezet worden voor het realiseren van het Natuurnetwerk (NNN). Op dit moment zien wij druk op de grondmarkt en stijging van de grondprijzen, ook de inrichtingskosten nemen fors toe. De inschatting in 2021 was dat nog ca. € 10 miljoen niet gedekt was en dat we deze nog moesten inverdienen. De komende tijd maken wordt samen met Prolander een nieuwe inschatting op basis van de actuele prijsontwikkelingen Als de ontwikkelingen zich doorzetten dan is een forse stijging van de inverdienopgave niet ondenkbaar. |
Saldo ultimo 2022 | € 53.025.277 (egalisatiefunctie) |
Verplichtingen | € 38.171.278 (egalisatiefunctie) |
Gelabeld | € 14.853.999 (egalisatiefunctie) |
Toets labeling | Bij de overdracht van de verantwoordelijkheid van rijk naar provincies voor het realiseren van het NNN hebben we budget en gronden overgekregen van het rijk. Dit is meer dan vijf jaren geleden maar het spreekt voor zich dat we deze budgetten en gronden nodig hebben. Het programma landelijk gebied loopt t/m 2027. In principe vallen de resterende middelen dan vrij ten gunste van de Algemene middelen. |
Vrije ruimte ultimo 2022 | € 0 |
Minimum - maximum standen | Egalisatiefunctie: De minimale omvang van de reserve kan op € 0 gesteld worden omdat een reserve niet negatief mag en kan zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren. De middelen zijn benodigd voor het realiseren van PLG3 in de periode tot en met 2027. Hierbij wordt opgemerkt dat meer middelen zijn benodigd dan nu reeds beschikbaar zijn in de reserve. Er wordt vanuit gegaan dat met de voeding vanuit de budgetten als gevolg van incidentele overschotten en uit de verkoopopbrengst gronden, de benodigde middelen beschikbaar zullen zijn. |
5. Bodem en ondergrond (voorheen: Bodemsanering) | |
Ingesteld per | Begin jaren '90 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie | Egalisatie |
Doel / Nut en Noodzaak | Egalisatiefunctie: Het betreft het volledige Meerjarenprogramma Ondergrond & Bodem 2020-2025. Dit betreft dus alle bodemsaneringsactiviteiten zoals voormalige gasfabrieken, spoedlocaties, waterbodems, stortplaatsen en overige locaties. Daarnaast heeft de provincie in het Meerjarenprogramma Ondergrond & Bodem 2020-2025 de volgende ambitie uitgesproken:"Efficiënt en duurzaam bodembeheer in de provincie Groningen te realiseren. Duurzaam bodembeheer is het zodanig beheren en gebruikmaken van de bodem dat de gezondheid van mens, dier en plant worden beschermd en de functionele eigenschappen van de bodem blijven behouden, terwijl er tegelijkertijd ruimte is voor maatschappelijke ontwikkelingen". De provincie is wettelijk bevoegd gezag voor de Wet bodembescherming (Wbb) als het gaat om bodemsaneringen van spoedlocaties en is daarom verplicht om maatregelen te nemen zodra er risico's (humane-, ecologische- en of verspreidingsrisico's) aan de orde zijn. Deze reserve is daarvoor het vangnet. Daarnaast worden uit de reserve bodemsanering projecten vanuit de ondergrond gefinancierd zoals het stimuleren van projecten op het gebied van bodemenergie. |
Voorwaarden voor aanwending | Egalisatiefunctie: Middelen worden aangewend in het kader van wet- en regelgeving (Wet bodembescherming) en/of Meerjarenprogramma Bodem & Ondergrond 2020-2025 (MJP). |
Bestedingsplan | Egalisatiefunctie: De volgende bestedingen zijn begroot: - € 2,1 mln. voor de sanering van De Eendracht Appingedam; - € 0,58 mln. voor de sanering van de voormalige gasfabriek Winschoten; - € 0,37 mln. personele kosten Milieuprogramma; - € 0,25 mln. voor de sanering van de voormalige gasfabriek Stadskanaal; |
Ontwikkelingen | Egalisatiefunctie: De verplichtingen betreffen toezeggingen tot bijdragen in project in relatie tot bodem- en ondergrond. Aangezien de uitvoering van deze projecten over het algemeen veel voorbereiding vergt vindt de uitvoering en daarmee de besteding vaak in latere jaren plaats. Op het moment dat de Omgevingswet van kracht wordt (waarschijnlijk per 1 januari 2024) zal de Wet bodembescherming vervallen. De taken van het bevoegd gezag voor Bodem zullen worden overgedragen aan de gemeenten en de provincie blijft bevoegd gezag voor grondwater en de zogenaamde overgangslocaties en de adviesrol behouden inzake de activiteiten in de diepe ondergrond. De provincie is in overleg de gemeenten en de omgevingsdienst om deze taken vanaf de invoeringsdatum van de Omgevingswet tot en met 2025 uit te voeren. Voor 2024 is inmiddels een dienstverleningsovereenkomst opgesteld. |
Saldo ultimo 2022 | € 8.862.731 (Egalisatiefunctie) |
Verplichtingen | € 4.110.599 (Egalisatiefunctie) |
Gelabeld | € 4.752.132 (Egalisatiefunctie) |
Toets labeling | De gelabelde middelen zijn onderdeel van de uitvoering van het totale meerjarenprogramma Bodem & Ondergrond 2020-2025 en het bestedingsplan. Daarnaast zijn middelen gereserveerd voor algemene opkomende saneringen. Als gevolg van de complexiteit van de bodemsaneringsactiviteiten en procedures daaromtrent zijn bedragen voor langere tijd gelabeld, bijvoorbeeld de sanering van 'De Eendracht Appingedam'. In 2020 is de landelijke afspraak gemaakt dat de start van de bekende (aankomende) saneringen dient te zijn gemaakt (tijdelijke beveiligingsmaatregelen). De daadwerkelijke sanering van een locatie kan dan wel verder in de tijd zijn gepland, maar de toekomstige sanering is dan voorzien. |
Vrije ruimte ultimo 2022 | € 0 |
Minimum - maximum standen | Egalisatiefunctie: De minimale omvang van de reserve kan op 0 gesteld worden omdat een reserve niet negatief mag en kan zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren. |
6. Wabo | |
Ingesteld per | 2010 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie | Egalisatie |
Doel / Nut en Noodzaak | Egalisatiefunctie: Het doel van de reserve is het egaliseren van tekorten en overschotten van de heffing van de leges Wabo. |
Voorwaarden voor aanwending | Egalisatiefunctie: Voor zover de kosten van uitvoering aan de Wabo-leges gerelateerd zijn, kunnen deze worden verrekend met de ontvangen leges. Het verschil tussen leges gerelateerde kosten en legesopbrengsten zal jaarlijks worden verrekend met de egalisatiereserve. |
Bestedingsplan | Egalisatiefunctie: Niet van toepassing. Betreft een egalisatie voor Wabo-leges. |
Ontwikkelingen | Egalisatiefunctie: De jaarlijkse opbrengsten uit de Wabo-leges blijven afhankelijk van de vraag naar vergunningen vanuit de markt. Hierdoor zijn de opbrengsten moeilijk in te schatten. Naar verwachting zal per 1 januari 2024 de Omgevingswet in werking treden. De Wabo wordt hierin opgenomen. Aanvragers van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 5.1 eerste lid onder a en artikel 5.1 tweede lid, onder a, van de Omgevingswet, voor het bouwen van een bouwwerk, zullen op gelijke wijze als nu in de Wabo worden belast tegen een tarief afhankelijk van de bouwsom. Hierdoor verandert de werking van deze reserve niet. Wel zullen we na invoering voorstellen de naam van de reserve te wijzigen in reserve Omgevingswet. |
Saldo ultimo 2022 | € 0 |
Verplichtingen | € 0 |
Gelabeld | € 0 |
Toets labeling | Niet van toepassing |
Vrije ruimte ultimo 2022 | € 0 |
Minimum - maximum standen | De minimale omvang van de reserve kan op 0 gesteld worden omdat een reserve niet negatief mag en kan zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren. |
7. Provinciale Meefinanciering | |
Ingesteld per | 2007 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie | Egalisatie |
Doel / Nut en Noodzaak | Egalisatiefunctie: Het provinciaal ruimtelijke-economisch stimuleringsbeleid heeft als doel het realiseren van een versterkte duurzame groei van economie en werkgelegenheid. Uitgangspunt daarbij is dat dit plaatsvindt in combinatie met het behoud of het verbeteren van de fysieke (leef)omgeving. Met betrekking tot de invulling van het stimuleringsbeleid wordt een voorkeur uitgesproken voor projecten met een aantoonbare spin-off richting het regionale mkb, voor projecten die bijdragen aan de regionale kennisinfrastructuur of voor projecten die bijdragen aan de versterking van de kwaliteit van het landelijk gebied. Het gaat bijvoorbeeld om mee te kunnen financieren aan belangrijke Europese programma's zoals het Just Transition Fund (JTF, Fonds voor een rechtvaardige transitie), Europees Fonds voor de Regionale Ontwikkeling (EFRO), Interreg, POP3, Europese kaderprogramma's en landelijke topsectoren beleid en regionale programma's zoals het Waddenprogramma en mogelijk in de komende jaren het Nationaal Programma Groningen. Overeenkomstig de systematiek van provinciale meefinanciering vindt een storting in de reserve plaats indien het jaarlijkse krediet niet volledig besteed wordt. Indien het jaarkrediet ontoereikend is, vindt een aanvulling plaats vanuit de reserve. In de tienjarige prognose van de reserve wordt ervan uitgegaan dat het krediet provinciale meefinanciering jaarlijks volledig ingezet gaat worden. |
Voorwaarden voor aanwending | Egalisatiefunctie : Het dient in beginsel te gaan om projecten die ruimtelijk- economische ontwikkelingen in de provincie duurzaam versterken en die ook uit een van de volgende subsidiekaders worden gefinancierd (en dus passen binnen/ voldoen aan doelstellingen/criteria die voor een belangrijk deel ook door ons zijn onderschreven): Op programmaniveau is een minimum bijdrage uit de regio verplicht, op projectniveau geldt dit niet altijd. Projecten die het best passen binnen de provinciale beleidsdoelen en voldoen aan de criteria die uw Staten in uw vergadering van 24 juni 2009 voor kennisgeving hebben aangenomen (brief en nota). Het betreft de volgende criteria: effectiviteit, 'value for money', kostenefficiency, marktfalen, risico's en legitimiteit. Deze criteria gelden voor zowel materiële kosten als voor proceskosten. |
Bestedingsplan | Egalisatiefunctie: Bestedingsplan wordt gevormd door de tienjarige prognose van de reserve waarbij ervan uitgegaan wordt dat het jaarlijks beschikbare krediet volledig wordt ingezet. De meefinanciering vindt plaats aan die programma's en projecten die voldoen aan de vastgestelde voorwaarden voor aanwending. |
Ontwikkelingen | Egalisatiefunctie: De reserve is noodzakelijk om mee te kunnen financieren aan belangrijke Europese programma's zoals het Europees Fonds voor de Regionale Ontwikkeling (EFRO), Just Transition Fund (JTF), Interreg, POP3, Europese kaderprogramma's, het landelijke topsectorenbeleid en regionale economische programma's zoals het Waddenprogramma en mogelijk in de komende jaren het Nationaal Programma Groningen. REP-projecten RSP zijn projecten in het kader van economische structuurversterking. Het provinciaal aandeel in de financiering hiervan is daarom niet ondergebracht in de reserve Investeringen in infrastructuur, maar in de reserve Provinciale Meefinanciering. |
Saldo ultimo 2022 | € 20.288.916 (egalisatiefunctie). Hiervan heeft € 1.823.685 betrekking RSP-REP. |
Verplichtingen | € 3.462.888 (egalisatiefunctie). Hiervan heeft € 1.823.685 betrekking op RSP-REP. |
Gelabeld | € 16.826.028 (egalisatiefunctie) |
Toets labeling | De gelabelde bedragen hebben met name betrekking op reeds toegekende middelen aan programma´s, zoals voor cofinanciering voor Europese fondsen (POP, Veenkoloniën), Groninger Ondernemersregeling en de Verordening Innovatieve Ambities (VIA), waarbij de komende jaren vanuit deze programma's daadwerkelijk middelen aan subsidieprojecten worden toegekend. |
Vrije ruimte ultimo 2022 | € 0 |
Minimum - maximum standen | Egalisatiefunctie: De minimale omvang van de reserve kan op 0 gesteld worden omdat een reserve niet negatief mag en kan zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren. |
8. Overboeking kredieten | |
Ingesteld per | 2013 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie | Egalisatie |
Doel / Nut en Noodzaak | Egalisatiefunctie: Het waarborgen van kredieten na de jaarovergang voor de continuïteit in de uitvoering van beleid en het realiseren van de maatschappelijke ambities |
Voorwaarden voor aanwending | Egalisatiefunctie: |
| |
Bestedingsplan | Egalisatiefunctie: Voor deze reserve is geen bestedingsplan. De reserve dient voor het borgen van kredieten bij de jaarovergang. |
Ontwikkelingen | Egalisatiefunctie: Het gehele saldo zal in 2023 en 2024 worden onttrokken, alleen voor regiodeal natuur inclusieve landbouw is doorloop naar 2024. Het betreft allemaal decentralisatie-uitkeringen (DU's). |
Saldo ultimo 2022 | € 12.689.663 (Egalisatiefunctie, betreft DU's) |
Verplichtingen | € 12.689.663 (Egalisatiefunctie, betreft DU's) |
Gelabeld | € 0 |
Toets labeling | Niet van toepassing |
Vrije ruimte ultimo 2022 | € 0 |
Minimum - maximum standen | Egalisatiefunctie: Minimale omvang is nul, reserve mag niet negatief zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren. |
9. Afschrijvingen | |
Ingesteld per | 2017 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie | Egalisatie |
Doel / Nut en Noodzaak | Egalisatiefunctie: Egaliseren van afschrijvingslasten van investeringen waarbij op basis van de raming van het investeringswerk of de aanschafwaarde van een actief middelen zijn toegevoegd aan deze reserve |
Voorwaarden voor aanwending | Egalisatiefunctie: De afschrijvingslasten van de geactiveerde investeringen worden onttrokken uit deze reserve met ingang van het jaar na ingebruikname voor de looptijd van de afschrijving. |
Bestedingsplan | Egalisatiefunctie: Bestedingsplan is de afschrijvingsstaat zoals opgenomen in de begroting. Het betreft die afschrijvingen op de investeringen waarvoor een afstorting vanuit de reserves heeft plaatsgevonden. |
Ontwikkelingen | Egalisatiefunctie: Na gereedkomen van het werk wordt het werkelijke bedrag, waarover wordt afgeschreven vastgesteld en vindt indien nodig een verrekening plaats met de oorspronkelijke dekkingsbron. Door de verplichting van activeren vanuit de BBV-regelgeving sinds 2017 zal voeding van deze reserve afnemen. |
Saldo ultimo 2022 | € 89.388.886 (Egalisatiefunctie) |
Verplichtingen | € 0 |
Gelabeld | € 89.388.886 (Egalisatiefunctie) |
Toets labelingen | De middelen zijn benodigd voor het dekken van de afschrijvingslasten gedurende de afschrijvingstermijn. |
Vrije ruimte ultimo 2022 | € 0 |
Minimum - maximum standen | Egalisatiefunctie: Minimale omvang is nul, reserve mag niet negatief zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren. |
10. Automatisering | |
Ingesteld per | 1998 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie | Egalisatie |
Doel / Nut en Noodzaak | Egalisatiefunctie: Het egaliseren van de lasten en baten in verband met de aanschaf, beheer en onderhoud van ICT-voorzieningen, projectresultaat en overlopende saldo's van projecten tussen boekjaren. |
Voorwaarden voor aanwending | Egalisatiefunctie: Binnen de exploitatiebegroting ICT wordt jaarlijks rekening gehouden met beheer, onderhoud en vervangingsinvesteringen van ICT- voorzieningen (hardware, software, communicatie). Tevens wordt het projectresultaat en overlopende saldo's van lopende projecten geboekt op de post automatiseringsreserve. Middelen uit deze reserve worden aangewend voor het egaliseren van de exploitatie van ICT of voor ICT-projecten. |
Bestedingsplan | Egalisatiefunctie: De exploitatiebegroting en de vervangings- en projectplannen vormen het bestedingsplan. |
Ontwikkelingen | Egalisatiefunctie: Ten grondslag aan de gelabelde bedragen ligt een bestedingsplan. De dotaties en onttrekkingen voor 2024 is afhankelijk van projectresultaten en het jaarlijkse exploitatie resultaat welke vooral terug zal lopen door toename aan afschrijvingslasten. |
Saldo ultimo 2022 | € 3.464.759 (egalisatiefunctie) |
Verplichtingen | € 0 |
Gelabeld | € 3.464.759 (egalisatiefunctie) |
Toets labeling | De reserve als geheel is gelabeld en hangt samen met exploitatie van ICT en de project- en vervangingsplannen. |
Vrije ruimte ultimo 2022 | € 0 |
Minimum - maximum | Egalisatiefunctie: Minimale omvang is nul, reserve mag niet negatief zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren. |
11. Apparaatskosten personeel (AKP) | |
Ingesteld per | 2004 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie | Egalisatie |
Doel / Nut en Noodzaak | Egalisatiefunctie: Doel is het gedurende een collegeperiode beschikbaar houden van de budgetten Apparaatskosten personeel (AKP). De eventuele jaarlijkse over- en onderschrijdingen op de AKP-budgetten worden via deze reserve meegenomen naar een volgend jaar. Deze afspraak is vastgelegd in de Regeling Budgetbeheer provincie Groningen. |
Voorwaarden voor aanwending | Egalisatiefunctie: Uitgaven voor AKP. |
Bestedingsplan | Egalisatiefunctie: Bestedingsplan zijn de exploitatiebegrotingen voor de duur van de coalitieperiode. |
Ontwikkelingen | Egalisatiefunctie: Ultimo 2022 is de AKP afgerekend. Eerst volgende afrekening vindt plaats bij de Jaarstukken 2026. |
Saldo ultimo 2022 | € 8.573.189 |
Verplichtingen | € 0 |
Gelabeld | € 8.573.189
|
Toets labeling | N.v.t. De afspraak is gemaakt ultimo 2026 de AKP af te rekenen. |
Vrije ruimte 2022 | € 0 |
Minimum - maximum standen | Egalisatiefunctie: Minimale omvang is nul, reserve mag niet negatief zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren |
Reserves Bereikbaarheid
12. Risico's bij uitvoering van infrastructurele projecten | |
Ingesteld per | 2021 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie | (risico)buffer |
Doel / Nut en Noodzaak | (risico)buffer: Opvangen van tegenvallers bij uitvoering van projecten |
Voorwaarden voor aanwending | (risico)buffer: Project is in uitvoerende fase, m.a.w. er is een contract met een (onder)aannemer en een go/no-go besluit genomen (realisatiefase). |
Bestedingsplan | (risico)buffer: Op basis van het risicopercentage op de lopende projecten van 28% is hier het bedrag bepaald welke opgenomen kan worden in deze reserve. Jaarlijks vindt herijking plaats op basis van de projectenportefeuille. |
Ontwikkelingen | (risico)buffer: Verwachte ontwikkelingen m.b.t. de risico's zitten bij projecten uit het lopende RSP, MIT en het nog op te stellen uitvoeringsprogramma Mobiliteit, zoals onder andere Spoorzone, spoorlijn Stadskanaal - Veendam en andere projecten met risico's na aanbesteding. |
Saldo ultimo 2022 | € 40.189.586 |
Verplichtingen | € 0 |
Gelabeld | € 40.189.586 |
Toets labeling | De reserve is gelabeld en hangt samen met de ontwikkeling van de risico's gerelateerd aan infrastructurele projecten. |
Vrije ruimte 2022 | € 0 |
Minimum - maximum standen | (risico)buffer: De minimale omvang betreft 28% procent van de verplichtingen in de reserve Investeringen in infrastructuur na aanbesteding. Het percentage is gebaseerd op het verslag van het onderzoek uitgevoerd door de Tijdelijke Commissie Infrastructuurprojecten (29 283 Onderzoek naar infrastructuurprojecten uit 2003). Bij een huidige investeringsportefeuille is de minimaal gewenste omvang van de risicoreserve € 38 miljoen. Het totale risico ligt hoger doordat er middelen gelabeld zijn voor de projecten en doordat de provincie ook budgetverantwoordelijk is voor de bijdragen van het rijk voor de RSP-projecten. Uitgangspunt is dat risico's eerst moeten worden gedekt uit de risicoreservering van de projecten en uit de middelen van de bovenliggende programma's. |
Opheffing criteria | (risico)buffer : Het is opportuun te veronderstellen dat er altijd projecten zijn in de uitvoeringsfase en de reserve nooit kan worden opgeheven. |
13. Exploitatie openbaar vervoer, innovatieve en overige maatregelen | |
Ingesteld per | 2021 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie | Sparen/ besteding, egalisatie |
Doel / Nut en Noodzaak | Spaarfunctie: Sparen voor dekking van OV-projecten, innovatieve en overige maatregelen zoals bijvoorbeeld gedragsbeïnvloeding. De projecten zullen benoemd worden in het nog vast te stellen uitvoeringsprogramma mobiliteit. |
Voorwaarden voor aanwending | Spaarfunctie: Sparen voor de projecten openbaar vervoer en de innovatieve en overige maatregelen. De projecten zullen benoemd worden in het nog vast te stellen uitvoeringsprogramma Mobiliteit. |
Bestedingsplan | Spaarfunctie: Sparen voor de projecten openbaar vervoer en de innovatieve en overige maatregelen. De projecten zijn de thans lopende projecten en de vanuit het programma mobiliteit af te leiden en op te starten projecten. |
Ontwikkelingen | Het saldo in de reserve Verkeer en Vervoer was bestemd voor de hierin opgenomen infrastructurele en OV-projecten en taken met een meerjarig karakter. De infrastructurele projecten zijn overgeheveld naar de reserve Investeringen in infrastructuur (onder andere Ringweg stad Groningen, Spoor Groningen-Winschoten, N33 Zuidbroek-Appingedam, N366 Veendam-Ter Apel en N355 Zuidhorn-Groningen). De OV-projecten en de innovatieve mobiliteitsprojecten (ERTMS, waterstoftreinen, ketenmobiliteit e.d.) worden samen met de eventuele vrije ruimte onderdeel van deze reserve. |
Saldo ultimo 2022 | € 48.429.465 (spaar-/bestedingsfunctie) |
Verplichtingen | € 36.151.620 (spaar-/bestedingsfunctie) |
Gelabeld | € 12.277.845 (spaar-/bestedingsfunctie) |
Toets labeling | De grootste gelabelde bedragen zijn gelabeld voor waterstoftreinen, verkeersveiligheid, exploitatie OV en het waterstofproject HEAVENN. Deze middelen zijn een aantal jaren gelabeld binnen de reserve. |
Vrije ruimte 2022 | € 0 |
Minimum - maximum standen | Spaarfunctie: De minimale omvang is gelijk aan het verplichte bedrag van afgerond € 16,1 miljoen. De maximale omvang is afhankelijk van de benodigde budgetten voor de projecten waarvoor gespaard wordt binnen deze reserve. € 45 miljoen (excl. indexatie/IBOI) wordt op dit moment gezien als toegestaan maximum. Bij dat niveau is de reserve voldoende op pijl is voor voeding aan de projecten. |
Opheffing criteria | Spaarfunctie: De reserve kan worden opgeheven wanneer er geen OV-projecten en taken en/of innovatieve mobiliteitsprojecten worden uitgevoerd binnen de provincie of wanneer de reserve onder het minimum zakt. In dat laatste geval zullen middelen die annex zijn met de ov-taken en/of innovatieve mobiliteitsprojecten in de reguliere begroting opgenomen worden. |
14. Investeringen in infrastructuur | |
Ingesteld per | 2021 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie | Sparen/ besteding |
Doel / Nut en Noodzaak |
In de Kadernota 2019-2023 zijn de aanvullende benodigde middelen voor de vervanging opgenomen. Deze vervangingsopgave is toen deels door deze reserve gedekt en deels vanuit de Algemene middelen.
|
Voorwaarden voor aanwending | Spaarfunctie voor:
|
Bestedingsplan | Spaarfunctie: Het bestedingsplan wordt gevormd door het vervangingsplan infrastructurele werken en de projectenportefeuille Deze zijn onderdeel van en worden opgenomen in het uitvoeringsprogramma mobiliteit. |
Ontwikkelingen | Spaarfunctie:
|
Saldo ultimo 2022 | € 228.691.734 (spaarfunctie) |
Verplichtingen | € 76.943.056 (spaarfunctie) |
Gelabeld | € 151.748.678 (spaarfunctie) |
Toets labeling | De middelen voor 'sparen ringwegen' zijn voor langere tijd gelabeld. Hetzelfde geldt voor de middelen N33 en de vanuit de reserve duVV overgekomen middelen voor N366. |
Vrije ruimte 2022 | € 0 |
Minimum - maximum standen | Spaarfunctie: De minimale omvang van de reserve is € 22 miljoen. Het bedrag dat als afkoopsom is ontvangen voor de vervangingsopgave Winschoterdiep (de verwachting is dat vanaf 2030 vervangingsinvesteringen aan de orde zijn). |
Opheffing criteria | Spaarfunctie: De reserve kan worden opgeheven wanneer er geen infrastructurele projecten meer worden uitgevoerd binnen de provincie. |
15. Beheer en onderhoud wegen en waterwegen | |
Ingesteld per | 2021 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie | Egalisatie |
Doel / Nut en Noodzaak | Egalisatiefunctie: Het egaliseren van de lasten en baten van het beheer en onderhoud van wegen en waterwegen. |
Voorwaarden voor aanwending | Egalisatiefunctie: Lasten en baten moeten vallen binnen de door uw Staten vastgestelde reikwijdte van het lopende Meerjarenprogramma Beheer en onderhoud provinciale infrastructuur 2021-2024. De resultaten van de jaarschijven van het vierjarig onderhoudsprogramma worden via de egalisatiereserve per jaar afgewikkeld. |
Bestedingsplan | Het bestedingsplan is het meerjarenprogramma Beheer en onderhoud 2021-2024. Het meerjarenprogramma Beheer en Onderhoud zal onderdeel worden van Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. |
Ontwikkelingen | Per 31 december 2020 is het saldo in de reserve nihil. Vanaf 2021 wordt gewerkt met een nieuw meerjarenprogramma, waarvoor de besluitvorming in november 2020 plaats heeft gevonden. De afsluiting van het vorige meerjarenprogramma Beheer en Onderhoud willen wij verrekenen, zodat wij met een schone lei kunnen starten. |
Saldo ultimo 2022 | € 9.260.421 (egalisatiefunctie) |
Verplichtingen | € 6.706.425 (egalisatiefunctie) |
Gelabeld | € 2.553.996 (egalisatiefunctie) |
Toets labeling | Middelen zijn in de reserve gestort vanaf 2021, de start van het Meerjaren-programma Beheer en Onderhoud 2021-2024. Het meerjarenprogramma Beheer en Onderhoud zal onderdeel worden van het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. |
Vrije ruimte 2021 | € 0 |
Minimum - maximum standen | Egalisatiefunctie: Minimale omvang is nul, reserve mag niet negatief zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren. |
Opheffing criteria | Egalisatiefunctie: De reserve kan worden opgeheven wanneer de wettelijke taak voor instandhouding van de provinciale infrastructuur vervalt of wanneer de uitgaven geen grillig verloop meer kennen. Thans is de instandhouding provinciale infrastructuur opgenomen in het meerjarig uitvoeringsprogramma voor het beheer en onderhoud. |
16. Cofinancieringsfonds | |
Ingesteld per | 2022 |
---|---|
Soort | Bestemmingsreserve |
Functie | Sparen en besteden |
Doel / Nut en Noodzaak | Spaarfunctie: Gebruik kunnen maken van de financiële mogelijkheden over een breed spectrum van beleidsthema’s van het Rijk en Europa, die forse regionale cofinanciering (van provincie of stakeholders) met zich meebrengen. |
Voorwaarden voor aanwending | Spaarfunctie:
Belangrijkste (rangschikkings)criteria:
|
Bestedingsplan | N.v.t. |
Ontwikkelingen | Bij de Begroting 2022 is besloten om vanuit de reserve Compensatie dividend Essent (stamkapitaal) € 10 miljoen beschikbaar te stellen voor het Cofinancieringsfonds. Vanuit bestaande middelen is hier € 5 miljoen aan toegevoegd. |
Saldo ultimo 2022 | € 15.000.000 |
Verplichtingen | € 7.967.500 |
Gelabeld | € 5.000.000 Bij de Perspectiefnota 2023 is besloten om € 5,9 miljoen beschikbaar te stellen voor Vitale kust/IKW en Aan- en uitschakelen van obstakelverlichting windturbines. Bij de Begroting 2023 is voorgesteld om middelen beschikbaar te stellen voor: Veenoxidatie (€ 622.500), Investeringen Klimaatadaptatie/Klimaatcrisis (€ 1 miljoen) en Hydrohub MegaWatt testcentrum (€ 445.000). Per saldo resteert dan nog een bedrag van ca. € 7 miljoen. Hiervan hebben wij € 5 miljoen gelabeld voor Deltaplan/Lelylijn. |
Toets labeling | N.v.t. |
Vrije ruimte 2021 | € 2.032.500 |
Minimum - maximum standen | Spaarfunctie: Voor de start van het fonds geldt een minimum bedrag van € 15 miljoen. |
Opheffing criteria | Spaarfunctie: Dit is afhankelijk van het succes van dit fonds. Bij de Perspectiefnota 2025 dient te worden bezien of en hoe we verder willen met het Cofinancieringsfonds. |