Financiële begroting

Financiële positie

2.8.6 Stand en verloop van de reserves en voorzieningen

Op 29 juni 2022 hebben uw Staten de Kaderstellende nota Reserves en voorzieningen vastgesteld. In deze nota zijn de beleidskaders rondom reserves en voorzieningen opgenomen. Aan de hand van deze beleidskaders is de toelichting op reserves en voorzieningen in de Begroting 2024 weergegeven.

De voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen van de provincie en zijn gebaseerd op de verplichting of voorzienbare verlies ter hoogte van het aangegeven bedrag. Er zijn zeven voorzieningen:

  1. Nazorg stortplaatsen;
    Voorziening voor de eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen
  2. Nazorg baggerspeciedepots;
    Voorziening voor de eeuwigdurende nazorg van baggerspeciedepots
  3. Grondwaterheffing;
    Voorziening voor schommelingen in de kosten en opbrengsten
  4. Ontgrondingen;
    Voorziening voor schommelingen in de kosten en opbrengsten ontgrondingenheffing
  5. Appa;
    Voorziening voor pensioenen van gedeputeerden
  6. North Refinery;
    Voorziening voor verwachte kosten met betrekking tot handhaving bij North Refinery.
  7. Verlofsparen;

Voorziening voor de afdekking van het gespaarde verlof

Conform de vigerende systematiek worden de voorzieningen periodiek beoordeeld, de noodzaak en hoogte bepaald en eventueel nieuwe gevormd o.b.v. wijzigingen ten aanzien van de verplichtingen en/of verliezen die onzeker doch onafwendbaar zijn en die wel redelijkerwijs te schatten zijn.

Voor de financiering van de uitgaven zijn beschikbaar de middelen uit onderstaande reserves en voorzieningen.

Tabel 23. Overzicht reserves en voorzieningen per 31 december

(€ x 1.000)

Stand 31-12-2022

Mutatie 2023

Stand 31-12-2023

Mutatie 2024

Stand 31-12-2024

Mutatie 2025

Stand 31-12-2025

Mutatie 2026

Stand 31-12-2026

Mutatie 2027

Stand 31-12-2027

Algemene reserve

Algemene reserve

59.192

-8.386

50.806

1.665

52.471

3.169

55.640

-12.111

43.529

-23.468

20.061

Saldo vorig boekjaar

21.683

-21.683

-

-

-

-

-

Totaal algemene reserve

80.875

-30.069

50.806

1.665

52.471

3.169

55.640

-12.111

43.529

-23.468

20.061

Bestemmingsreserves

Compensatie dividend Essent

134.659

4.825

139.484

-10.999

128.485

-650

127.835

-650

127.185

-

127.185

Leefbaarheid krimpgebieden

545

-270

275

-176

99

-

99

-

99

-

99

Programma Landelijk Gebied (PLG)

53.024

-4.443

48.581

-5.684

42.897

-1.758

41.138

-1.758

39.380

-1.758

37.622

Bodem en ondergrond (voorheen bodemsanering)

8.862

-2.600

6.263

-155

6.108

-155

5.953

-

5.953

-

5.953

Provinciale Meefinanciering

20.290

-904

19.386

-2.269

17.117

-101

17.015

-

17.015

-

17.015

Overboeking kredieten

12.690

-7.636

5.054

-5.054

0

-

0

-

0

-

0

Afschrijvingen

89.388

-17.621

71.767

-1.653

70.115

-2.436

67.678

-2.436

65.242

-2.416

62.826

Automatisering

3.465

-24

3.441

-294

3.146

-375

2.771

-814

1.957

131

2.089

Apparaatskosten personeel (AKP)

8.578

-1.416

7.162

-424

6.737

-394

6.343

-391

5.952

-388

5.564

Risico's bij uitvoering van infrastructurele projecten

40.189

89

40.278

-1.700

38.578

-

38.578

-

38.578

-

38.578

Exploitatie openbaar vervoer, innovatieve en ov. maatregelen

48.430

-1.570

46.860

-13.908

32.952

-1.150

31.802

-100

31.702

-50

31.652

Investeringen en infrastructuur

228.692

45

228.737

-32.193

196.544

-21.298

175.245

-7.564

167.682

1.118

168.799

Beheer en onderhoud wegen en waterwegen

9.260

9.187

18.447

-258

18.189

-261

17.928

-264

17.665

-267

17.398

Cofinancieringsfonds

15.000

-4.050

10.950

-2.923

8.028

-600

7.428

-

7.428

-

7.428

Totaal bestemmingsreserves

673.072

-26.388

646.684

-77.690

568.994

-29.180

539.814

-13.977

525.837

-3.630

522.207

Totaal reserves

753.947

-56.457

697.490

-76.025

621.465

-26.011

595.453

-26.087

569.366

-27.098

542.268

Voorzieningen

Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's

Nazorg stortplaatsen

29.403

4.983

34.386

260

34.646

166

34.812

166

34.978

166

35.144

Nazorg baggerspeciedepots

1.209

28

1.237

32

1.269

26

1.295

27

1.322

28

1.350

Appa

5.252

167

5.419

181

5.600

193

5.793

205

5.998

218

6.216

North Refinery

309

-309

0

0

0

0

0

Verlofsparen

3.144

3.144

3.144

3.144

3.144

3.144

Voorzieningen ter egalisatie van kosten

Ontgrondingen

646

-5

641

-5

636

-5

631

-5

626

-5

621

Grondwaterheffing

987

-167

820

-59

761

-59

702

-59

643

16

659

Totaal voorzieningen

40.950

4.697

45.647

409

46.056

321

46.377

334

46.711

423

47.134

Totaal reserves en voorzieningen

794.897

-51.760

743.137

-75.616

667.521

-25.690

641.830

-25.753

616.077

-26.675

589.402

Toelichting op het verloop van de reserves tot 2026

Hieronder volgt per reserve een toelichting. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de algemene reserve (I) en de bestemmingsreserves (II). Op 29 juni 2022 heeft u de Kaderstellende nota Reserves en voorzieningen vastgesteld. De toelichtingen op deze reserves zijn conform de vastgestelde Kaderstellende nota Reserves en voorzieningen.  

  1. Algemene reserve

De Algemene reserve is een verplichte reserves en dient als buffer voor financiële tegenvallers waarvoor de risico's in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing opgenomen zijn.  

1. Algemene reserve

Ingesteld per

Niet exact bekend

Soort

Algemene reserve (verplicht)

Functie

(risico)buffer, jaarrekeningresultaten vóór bestemming en egalisatie

Doel / Nut en Noodzaak

Risicofunctie: Het doel van deze reserve is onder andere om middelen te reserveren ter dekking van risico's (het incidenteel beschikbare weerstandscapaciteit). Conform de Kadernota Risicomanagement inventariseren, kwalificeren en kwantificeren wij twee keer per jaar de risico's ter bepaling van het minimaal benodigde weerstandsvermogen (jaarstukken en begroting). Tevens heeft de reserve als doel middelen te reserveren voor het eigen risico WAO.

Jaarrekeningresultaten: Vóór bestemming en besluitvorming hierover wordt het resultaat 'geparkeerd' in de Algemene reserve.

Egalisatiefunctie: Het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen.

Voorwaarden voor

Risicofunctie: Deze reserve heeft als belangrijkste functie het vormen van een buffer voor financiële tegenvallers in relatie tot de risico's die opgenomen zijn in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. Jaarrekeningresultaten komen ten laste van respectievelijk ten gunste van deze reserve.

Egalisatiefunctie: Activiteiten waarvoor bij afzonderlijk besluit tijdelijk middelen zijn toegevoegd aan deze reserve (overboeking kredieten, herschikking begrotingsruimte, reserveringen uit rekeningresultaat).

aanwending

Bestedingsplan

Risicofunctie: n.v.t.

Egalisatiefunctie: n.v.t.

Ontwikkelingen

Risicofunctie: De ontwikkelingen worden kwalitatief en kwantitatief weergegeven in de Jaarrekening en de Begroting (in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing).

Egalisatiefunctie: De mutaties op de Algemene reserve bestaan voornamelijk uit overboeking en herschikkingen van de begrotingsruimte. De mutaties zijn conform de begroting.

Saldo ultimo 2022

€ 59.192.368
((risico)buffer: € 26.490.105; egalisatiefunctie: € 32.702.263 - onder andere doorschuiven begrotingsruimte bij najaarsmonitor)
NB: In uw vergadering van 28 juni 2023 is het Statenvoorstel Extern onderzoek minimaal benodigde weerstandsvermogen en actualisatie Kadernota Risicomanagement (2023-041025) vastgesteld. Hierbij is besloten om de risicobuffer op te hogen met € 2,15 miljoen. Dit is meegenomen in de bijstelling van de Begroting 2023.

Verplichtingen

€ 0

Gelabeld

€ 59.192.368
((risico)buffer € 26.490.105; egalisatiefunctie € 32.702.263 - onder andere doorschuiven begrotingsruimte bij najaarsmonitor)

Toets labeling

Voor risicofunctie: Betreft de gelabelde reservering middelen WAO eigen risico. Vrijval niet aan de orde.

Vrije ruimte ultimo 2021

€ 0

Minimum - maximum

(risico)buffer: Het minimumbedrag en het maximumbedrag worden bepaald op basis van de inventarisatie van de risico's welke staan opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in de jaarstukken en de begroting. Egalisatiefunctie: De minimale omvang van de reserve kan op nul gesteld worden omdat een reserve niet negatief mag en kan zijn. De reserve wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum.

standen

  1. Bestemmingsreserves

Een bestemmingsreserve is een reserve waaraan uw Staten een bepaalde bestemming hebben gegeven. Deze reserves kunnen als gebonden worden beschouwd. De bestemmingsreserves zijn zoveel mogelijk per beleidsprogramma opgenomen.

2. Compensatie dividend Essent

Ingesteld per

Jaarrekening 2010

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

Sparen

Doel / Nut en Noodzaak

Spaarfunctie: De reserve Compensatie dividend Essent is na de verkoop van de aandelen Essent in 2009 ingesteld ter compensatie van het weggevallen dividend. Bij de verkoop van de aandelen Essent is afgesproken dat een bedrag van € 100 miljoen eeuwigdurend in stand moest blijven zodat de rente over dit 'stamkapitaal' als compensatie van het dividend kon dienen.

Voorwaarden voor aanwending

Spaarfunctie: Bij de Kadernota 2021-2025 hebben uw Staten besloten voor deze reserve een minimumbedrag van € 100 miljoen vast te stellen. Hierbij hebben PS tevens criteria vastgesteld om middelen te kunnen onttrekken. Het gaat hierbij om criteria die gericht zijn op het leveren van een bijdrage aan een langjarig en duurzaam effect voor de toekomst van Groningen.

Inhoudelijke criteria:

  • Moet passen in het beleid van de provincie Groningen
  • Moet bijdragen aan het realiseren van duurzame en toekomstbestendige provinciale doelen met een aantoonbaar langjarig rendement
  • Heeft tot doel de negatieve effecten van majeure onvoorziene gebeurtenissen (vergelijkbaar met corona), die substantieel impact hebben op de realisatie van provinciale doelen, te mitigeren
  • Wordt ingezet op initiatieven die robuust zijn
  • Wordt ingezet op initiatieven met een bovenlokaal karakter
  • Wordt niet ingezet voor personele knelpunten, maximaal 5% van benodigde bedrag is voor personele kosten
  • Wordt niet ingezet voor bijdragen in exploitaties (dit om bijdragen met een structureel karakter te voorkomen)

Financiële criteria:

  • Wordt als cofinanciering ingezet om (meer) bijdragen van derden te genereren
  • Wordt ingezet ter dekking van incidentele kosten en dus niet voor structurele kosten
  • Het dient te gaan om substantiële kosten met een ondergrens van € 1,0 miljoen
  • Kan niet uit reguliere budgetten uit de begroting of uit de reserves gedekt worden
  • Uitnamen worden getoetst aan twee parameters, te weten omvang van de uitname en het dan geldende rentepercentage. Op basis hiervan wordt aan PS per uitname een onderbouwd voorstel voorgelegd.

Bestedingsplan

Spaarfunctie: n.v.t.

Ontwikkelingen

Spaarfunctie:

  • In de Voorjaarsnota 2016 is besloten om de voorziening Blauwestad te dekken uit deze reserve. Tevens is besloten dat de vrijval van de voorziening vanuit de toekomstige Grondexploitatie Blauwestad teruggaat naar de reserve. Hetgeen betekent dat de aankomende jaren nog circa € 17,8 miljoen terugvloeit naar de reserve.
  • Ook zijn voor de zogenaamde marketingkosten Blauwestad tijdelijke middelen onttrokken uit deze reserve. Hiervan moet nog € 3,8 miljoen worden teruggestort.
  • In de Voorjaarsnota 2017 is de dekking van de investering in de toekomst van Groningen Airport Eelde en het bijbehorende compensatiepakket vastgesteld. Hierbij is besloten om een bedrag van € 14,8 miljoen voor te financieren vanuit deze reserve. Het grootste gedeelte van dit bedrag is reeds onttrokken. Een bedrag van ca. € 1,9 miljoen wordt in de jaren 2024-2026 nog onttrokken. Met uw Staten is tevens afgesproken om de bijdrage uit het stamkapitaal weer aan te vullen uit toekomstige rekeningresultaten. Tot en met 2023 is € 11,6 miljoen teruggestort. Er resteert dan nog een aan te vullen bedrag van ca. € 3,2 miljoen.
  • Bij de besluitvorming over het investeringskrediet aankoop gronden uitbreiding Eemshaven is ingestemd om het afwaarderingsrisico voor een bedrag van € 9 miljoen voor te financieren uit deze reserve (voordracht: 2021-067945). Dit gelabelde bedrag zit nog in de reserve. Bij de Kaderstellende nota Reserves en voorzieningen is besloten om de labeling van € 5 miljoen vanuit de voormalige reserve Afkoopsom Wegen en waterwegen, onderdeel van de reserve Risico's bij uitvoering van infrastructurele projecten, om te zetten naar een labeling binnen de reserve Compensatie dividend Essent. In totaal is nu € 14 miljoen gelabeld binnen deze reserve.
  • Bij de Begroting 2022 is besloten om een bedrag van € 5 miljoen te labelen voor het volgende college. Dit bedrag wordt in 2024 ingezet ter dekking van het Hoofdlijnenakkoord 2023-2024.
  • Op basis van de Kadernota 2020-2024 en de Begroting 2021 wordt in de periode 2023 tot en met 2024 nog ongeveer €5,4 miljoen onttrokken aan deze reserve. Dit ter compensatie van lagere dividendinkomsten Enexis. De dividendinkomsten Enexis 2022 en 2023 zijn € 3,6 miljoen hoger dan begroot. Bij de Perspectiefnota 2023 is besloten dit bedrag terug te storten in deze reserve.

Saldo ultimo 2022

€ 134.659.794 (spaarfunctie)

Verplichtingen

€ 5.678.714 (spaarfunctie)

Gelabeld

€ 119.000.000 (spaarfunctie). Betreft € 100 miljoen Stamkapitaal, € 14 miljoen risicoafdekking Oostpolder en € 5 miljoen sparen collegeperiode 2023 tot en met 2027 (wordt in 2024 onttrokken aan de reserve).

Toets labeling

Is voor langere tijd gelabeld omdat het stamkapitaal in principe eeuwigdurend beschikbaar moet blijven om met de hoofdsom inkomsten (lees: rendement) te genereren.

Vrije ruimte ultimo 2022

€ 9.981.080 ultimo 2022. Bij de bestemming van het rekeningresultaat 2022 is besloten om € 3.204.780 toe te voegen aan de reserve Compensatie dividend Essent (aanvulling in verband met de voorfinanciering Groningen Airport Eelde). Met deze toevoeging, die wordt verwerkt in 2023, komt de vrije ruimte uit op € 13.185.860.
In het Hoofdlijnenakkoord 2023-2027 is voor de financiële dekking van de ambities 2024 € 5,3 miljoen opgenomen uit het surplus Stamkapitaal. Deze dekking voor 2024 is niet meer benodigd omdat door vrijval van gelabelde bedragen uit bestemmingsreserves de € 5,3 miljoen is geregeld.

Minimum - maximum standen

Spaarfunctie: € 100 miljoen wordt als ondergrens aangehouden, conform besluitvorming Kadernota 2021-2025. Een maximumstand is niet opportuun omdat de gedachte is ruimte te hebben door het surplus op de ondergrens van € 100 miljoen in te kunnen zetten voor bijdragen aan een langjarig en duurzaam effect voor de toekomst van Groningen. Rekenkundig is de stand van de reserve op de lange termijn € 151,7 miljoen. Dit is berekend op basis van de stand ultimo 2022 en de bedragen die de aankomende jaren nog worden onttrokken en terugvloeien op basis van bestaande afspraken (zie ontwikkelingen).

3. Leefbaarheid krimpgebieden

Ingesteld per

2011

Soort

Bestemmingsreserve

Functie:

Egalisatie

Doel / Nut en Noodzaak

Egalisatiefunctie: Aanleiding om in het jaar 2011 de reserve Leefbaarheid Krimpgebieden in het leven te roepen was om voor de periode 2011-2020 een egalisatiemiddel te hebben voor de uitvoering van de Subsidieregeling Leefbaarheid Krimpgebieden 2011-2020 (het voorkomen en oplossen van de negatieve effecten van bevolkingsdaling). De egalisatie betrof ten eerste de in 2011 ontvangen middelen van het Rijk. In één bedrag van € 14,75 miljoen hebben we die ontvangen als bijdrage in Financieel Arrangement Eemsdelta. Ten tweede betrof het ISV3-budgetten tot en met 2014 ten behoeve van datzelfde financieel arrangement. Al deze middelen moesten beschikbaar worden voor de gehele duur van de subsidieregeling en dat is gebeurd door middel van de reserve. Lopende de subsidieregeling is de reserve tevens benut om het grillig verloop van de uitgaven behorende bij de opgave (het voorkomen en oplossen van de negatieve effecten van bevolkingsdaling) te egaliseren. Het gaat om vraagstukken op het terrein van wonen, onderwijs, zorg, cultuur, gezondheid, sociaal-economische vitalisering, kwetsbare groepen en voorzieningen. Deze reserve is enerzijds ter ondersteuning van de uitvoering van de woon- en leefbaarheidsplannen die door de regio's zijn opgesteld. Anderzijds door het stimuleren en ondersteunen van innovatieve projecten en experimenten. Deze moeten gerelateerd zijn aan de krimp en worden aangedragen vanuit de samenleving. Ook dragen ze bij aan de doelen zoals genoemd in de Agenda Krimpbeleid Provincie Groningen 2015-2020. In jaren van onderbesteding voegden we het restant toe aan de reserve. De onderliggende subsidieregeling Leefbaarheid krimpgebieden is per eind 2020 afgelopen en het actieplan is afgerond. Met de adviezen uit de evaluatie is een van de pijlers van het Leefbaarheidsprogramma opgebouwd en opgenomen in het huidige Leefbaarheidsprogramma 2020-2023.  

Voorwaarden voor aanwending

Egalisatiefunctie: Voorwaarde voor aanwending is dat de middelen worden ingezet voor het bereiken van doelen van de subsidieregeling en het behalen van de beleidsdoelen inzake Leefbaarheid Krimpgebieden.

Bestedingsplan

Egalisatiefunctie : Voor 2023 hebben we voor € 270.000 aan bestedingen begroot en voor 2024 € 0.
Een bedrag van € 30.000 is meegenomen in de begroting voor eventueel niet aan ons terugbetaalde leningen. De begroting en wijzigingen daarop vormen het bestedingsplan.

Ontwikkelingen

Egalisatiefunctie: De reserve heeft nog steeds een egalisatiefunctie.   De subsidieregeling Leefbaarheid Krimpgebieden is geïncorporeerd in het huidige Leefbaarheidsprogramma 20-23t. De nu nog in de reserve aanwezige middelen betreffen voor een deel de dekking voor nog lopende verplichtingen van de subsidieregeling en voor het toevoegen van middelen aan beleidskredieten. Wij zien reden om de reserve aan te houden. Wij zien het behoud van de leefbaarheid in gebieden met bevolkingsdaling als een majeure opgave, die de komende jaren extra inzet vereist omdat de huishoudingsdaling en vergrijzing verder gestalte krijgen in onze krimpregio. De middelen in deze reserve kunnen in dit kader als labeling worden gezien om de opgave inzake leefbaarheid in krimpgebieden te realiseren zoals verwoord in het uitvoeringsprogramma Leefbaarheid 2020-2023.

Saldo ultimo 2022

€ 546.374 (egalisatiefunctie)

Verplichtingen

€ 270.000 (egalisatiefunctie)

Gelabeld

€ 276.374 (egalisatiefunctie)

Toets labeling

Van de gelabelde bedragen valt € 176.374 vrij ter dekking van het Hoofdlijnenakkoord 2023-2027.

Vrije ruimte ultimo 2022

€ 0

Minimum - maximum standen

Egalisatiefunctie: De minimale omvang van de reserve kan op 0 gesteld worden omdat een reserve niet negatief mag en kan zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum.

4. Programma Landelijk Gebied (PLG)

Ingesteld per

2013

Soort

Bestemmingsreserve

Functie:

Egalisatie

Doel / Nut en Noodzaak

Egalisatiefunctie: Het meerjarenprogramma PLG3 heeft jaarlijkse kredieten die aangewend worden voor het bereiken van onze beleidsdoelen. Met het meerjarenprogramma landelijk gebied geven we invulling aan onze provinciale kerntaak op het gebied van natuur en landschap. In jaren waarin deze kredieten niet toereikend zijn voor de bestedingen onttrekken we middelen aan de reserve PLG, overschotten storten we in de reserve.

Het PLG richt zich op de volgende thema's:
•    Behoud en ontwikkeling landschap;
•    Behoud en ontwikkeling natuur (o.a. realiseren Natuurnetwerk Nederland);
•    Beleven en bijdragen aan natuur en landschap;
•    Versterken van de sociaaleconomische vitaliteit van het landelijk gebied

(LEADER).

Voorwaarden voor aanwending

Egalisatiefunctie: Voorwaarde voor aanwending is dat de middelen worden ingezet voor het bereiken van PLG-doelen. Deze doelen/voorwaarden zijn vastgelegd in 'Mooi Grunn - programma landelijk gebied 3 2017-2027'. Het gaat om financiering van met name:

•    Verwerven en inrichten
•    Natuur en Landschapsbeheer
•    Monitoring natuur en landschap
•    Natura 2000
•    Biodiversiteit en Faunafonds

  • LEADER-programma.

Bestedingsplan

Egalisatiefunctie: Het 'Mooi Grunn - programma landelijk gebied 3 2017-2027' is de basis voor het bestedingsplan. Van invloed zijn de Beleidsnota's Natuur, de Natuurvisie Groningen en de jaarlijkse Kadernota’s.

Ontwikkelingen

Egalisatiefunctie: Het saldo van de reserve gaat hoofdzakelijk ingezet worden voor het realiseren van het Natuurnetwerk (NNN). Op dit moment zien wij druk op de grondmarkt en stijging van de grondprijzen, ook de inrichtingskosten nemen fors toe. De inschatting in 2021 was dat nog ca. € 10 miljoen niet gedekt was en dat we deze nog moesten inverdienen. De komende tijd maken wordt samen met Prolander een nieuwe inschatting op basis van de actuele prijsontwikkelingen Als de ontwikkelingen zich doorzetten dan is een forse stijging van de inverdienopgave niet ondenkbaar.

Saldo ultimo 2022

€ 53.025.277 (egalisatiefunctie)

Verplichtingen

€ 38.171.278 (egalisatiefunctie)

Gelabeld

€ 14.853.999 (egalisatiefunctie)

Toets labeling

Bij de overdracht van de verantwoordelijkheid van rijk naar provincies voor het realiseren van het NNN hebben we budget en gronden overgekregen van het rijk. Dit is meer dan vijf jaren geleden maar het spreekt voor zich dat we deze budgetten en gronden nodig hebben. Het programma landelijk gebied loopt t/m

2027. In principe vallen de resterende middelen dan vrij ten gunste van de Algemene middelen.
Van de gelabelde bedragen valt € 39.000 vrij ter dekking van het Hoofdlijnenakkoord 2023-2027.

Vrije ruimte ultimo 2022

€ 0

Minimum - maximum standen

Egalisatiefunctie: De minimale omvang van de reserve kan op € 0 gesteld worden omdat een reserve niet negatief mag en kan zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren. De middelen zijn benodigd voor het realiseren van PLG3 in de periode tot en met 2027. Hierbij wordt opgemerkt dat meer middelen zijn benodigd dan nu reeds beschikbaar zijn in de reserve. Er wordt vanuit gegaan dat met de voeding vanuit de budgetten als gevolg van incidentele overschotten en uit de verkoopopbrengst gronden, de benodigde middelen beschikbaar zullen zijn.

5. Bodem en ondergrond (voorheen: Bodemsanering)

Ingesteld per

Begin jaren '90

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

Egalisatie

Doel / Nut en Noodzaak

Egalisatiefunctie: Het betreft het volledige Meerjarenprogramma Ondergrond & Bodem 2020-2025. Dit betreft dus alle bodemsaneringsactiviteiten zoals voormalige gasfabrieken, spoedlocaties, waterbodems, stortplaatsen en overige locaties. Daarnaast heeft de provincie in het Meerjarenprogramma Ondergrond & Bodem 2020-2025 de volgende ambitie uitgesproken:"Efficiënt en duurzaam bodembeheer in de provincie Groningen te realiseren. Duurzaam bodembeheer is het zodanig beheren en gebruikmaken van de bodem dat de gezondheid van mens, dier en plant worden beschermd en de functionele eigenschappen van de bodem blijven behouden, terwijl er tegelijkertijd ruimte is voor maatschappelijke ontwikkelingen".

De provincie is wettelijk bevoegd gezag voor de Wet bodembescherming (Wbb) als het gaat om bodemsaneringen van spoedlocaties en is daarom verplicht om maatregelen te nemen zodra er risico's (humane-, ecologische- en of verspreidingsrisico's) aan de orde zijn. Deze reserve is daarvoor het vangnet. Daarnaast worden uit de reserve bodemsanering projecten vanuit de ondergrond gefinancierd zoals het stimuleren van projecten op het gebied van bodemenergie.

Voorwaarden voor aanwending

Egalisatiefunctie: Middelen worden aangewend in het kader van wet- en regelgeving (Wet bodembescherming) en/of Meerjarenprogramma Bodem & Ondergrond 2020-2025 (MJP).

Bestedingsplan

Egalisatiefunctie: De volgende bestedingen zijn begroot:

  - € 2,1 mln. voor de sanering van De Eendracht Appingedam;

- € 0,58 mln. voor de sanering van de voormalige gasfabriek Winschoten;

  - € 0,37 mln. personele kosten Milieuprogramma;

- € 0,25 mln. voor de sanering van de voormalige gasfabriek Stadskanaal;
- € 0,23 mln. voor het uitvoeren van het programma 2020-2025;
- € 0,17 mln. voor de sanering van de voormalige gasfabriek Pekela;
- € 0,8 mln. voor historische bodemverontreiniging;
- € 0,5 mln. aan overige onttrekkingen.

Ontwikkelingen

Egalisatiefunctie: De verplichtingen betreffen toezeggingen tot bijdragen in project in relatie tot bodem- en ondergrond. Aangezien de uitvoering van deze projecten over het algemeen veel voorbereiding vergt vindt de uitvoering en daarmee de besteding vaak in latere jaren plaats. Op het moment dat de Omgevingswet van kracht wordt (waarschijnlijk per 1 januari 2024) zal de Wet bodembescherming vervallen. De taken van het bevoegd gezag voor Bodem zullen worden overgedragen aan de gemeenten en de provincie blijft bevoegd gezag voor grondwater en de zogenaamde overgangslocaties en de adviesrol behouden inzake de activiteiten in de diepe ondergrond.

De provincie is in overleg de gemeenten en de omgevingsdienst om deze taken vanaf de invoeringsdatum van de Omgevingswet tot en met 2025 uit te voeren. Voor 2024 is inmiddels een dienstverleningsovereenkomst opgesteld.
Het ministerie is momenteel met VNG en IPO in discussie over de verdeling van de gelden. De provincie zal in ieder geval minder financiële middelen ontvangen dan voorgaande jaren. Op het moment dat het Rijk middelen voor bodemsaneringsprojecten beschikbaar stelt, kunnen deze als een specifieke uitkering (SPUK) worden aangevraagd.

Saldo ultimo 2022

€ 8.862.731 (Egalisatiefunctie)

Verplichtingen

€ 4.110.599 (Egalisatiefunctie)

Gelabeld

€ 4.752.132 (Egalisatiefunctie)

Toets labeling

De gelabelde middelen zijn onderdeel van de uitvoering van het totale meerjarenprogramma Bodem & Ondergrond 2020-2025 en het bestedingsplan. Daarnaast zijn middelen gereserveerd voor algemene opkomende saneringen. Als gevolg van de complexiteit van de bodemsaneringsactiviteiten en procedures daaromtrent zijn bedragen voor langere tijd gelabeld, bijvoorbeeld de sanering van 'De Eendracht Appingedam'. In 2020 is de landelijke afspraak gemaakt dat de start van de bekende (aankomende) saneringen dient te zijn gemaakt (tijdelijke beveiligingsmaatregelen). De daadwerkelijke sanering van een locatie kan dan wel verder in de tijd zijn gepland, maar de toekomstige sanering is dan voorzien.

Vrije ruimte ultimo 2022

€ 0

Minimum - maximum standen

Egalisatiefunctie: De minimale omvang van de reserve kan op 0 gesteld worden omdat een reserve niet negatief mag en kan zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren.

6. Wabo

Ingesteld per

2010

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

Egalisatie

Doel / Nut en Noodzaak

Egalisatiefunctie: Het doel van de reserve is het egaliseren van tekorten en overschotten van de heffing van de leges Wabo.

Voorwaarden voor aanwending

Egalisatiefunctie: Voor zover de kosten van uitvoering aan de Wabo-leges gerelateerd zijn, kunnen deze worden verrekend met de ontvangen leges. Het verschil tussen leges gerelateerde kosten en legesopbrengsten zal jaarlijks worden verrekend met de egalisatiereserve.

Bestedingsplan

Egalisatiefunctie: Niet van toepassing. Betreft een egalisatie voor Wabo-leges.

Ontwikkelingen

Egalisatiefunctie: De jaarlijkse opbrengsten uit de Wabo-leges blijven afhankelijk van de vraag naar vergunningen vanuit de markt. Hierdoor zijn de opbrengsten moeilijk in te schatten.
We gaan er vooralsnog van uit dat de opbrengsten en kosten budgettair neutraal zijn. Mocht er een structureel overschot ontstaan in de legesopbrengsten ten opzichte van de gemaakte kosten, is dit in eerste instantie aanleiding om de legestarieven te herzien. Dit zal dus niet leiden tot een grote groei van de egalisatiereserve.

Naar verwachting zal per 1 januari 2024 de Omgevingswet in werking treden. De Wabo wordt hierin opgenomen. Aanvragers van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 5.1 eerste lid onder a en artikel 5.1 tweede lid, onder a, van de Omgevingswet, voor het bouwen van een bouwwerk, zullen op gelijke wijze als nu in de Wabo worden belast tegen een tarief afhankelijk van de bouwsom. Hierdoor verandert de werking van deze reserve niet. Wel zullen we na invoering voorstellen de naam van de reserve te wijzigen in reserve Omgevingswet.

Saldo ultimo 2022

€ 0

Verplichtingen

€ 0

Gelabeld

€ 0

Toets labeling

Niet van toepassing

Vrije ruimte ultimo 2022

€ 0

Minimum - maximum standen

De minimale omvang van de reserve kan op 0 gesteld worden omdat een reserve niet negatief mag en kan zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren.

7. Provinciale Meefinanciering

Ingesteld per

2007

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

Egalisatie

Doel / Nut en Noodzaak

Egalisatiefunctie: Het provinciaal ruimtelijke-economisch stimuleringsbeleid heeft als doel het realiseren van een versterkte duurzame groei van economie en werkgelegenheid. Uitgangspunt daarbij is dat dit plaatsvindt in combinatie met het behoud of het verbeteren van de fysieke (leef)omgeving. Met betrekking tot de invulling van het stimuleringsbeleid wordt een voorkeur uitgesproken voor projecten met een aantoonbare spin-off richting het regionale mkb, voor projecten die bijdragen aan de regionale kennisinfrastructuur of voor projecten die bijdragen aan de versterking van de kwaliteit van het landelijk gebied. Het gaat bijvoorbeeld om mee te kunnen financieren aan belangrijke Europese programma's zoals het Just Transition Fund (JTF, Fonds voor een rechtvaardige transitie), Europees Fonds voor de Regionale Ontwikkeling (EFRO), Interreg, POP3, Europese kaderprogramma's en landelijke topsectoren beleid en regionale programma's zoals het Waddenprogramma en mogelijk in de komende jaren het Nationaal Programma Groningen. Overeenkomstig de systematiek van provinciale meefinanciering vindt een storting in de reserve plaats indien het jaarlijkse krediet niet volledig besteed wordt. Indien het jaarkrediet ontoereikend is, vindt een aanvulling plaats vanuit de reserve. In de tienjarige prognose van de reserve wordt ervan uitgegaan dat het krediet provinciale meefinanciering jaarlijks volledig ingezet gaat worden.
Doel van het egalisatiedeel is het opvangen van het grillig verloop van de uit deze reserve toegekende middelen.

Voorwaarden voor aanwending

Egalisatiefunctie : Het dient in beginsel te gaan om projecten die ruimtelijk- economische ontwikkelingen in de provincie duurzaam versterken en die ook uit een van de volgende subsidiekaders worden gefinancierd (en dus passen binnen/ voldoen aan doelstellingen/criteria die voor een belangrijk deel ook door ons zijn onderschreven):
•    JTF, OP EFRO, MKB Innovatie en Topsectoren (MIT);
•    Interregprogramma's;
•    Waddenprogramma's;
•    EU-POP;
•    RSP-Ruimtelijk Economisch Programma (REP)
•    Europese Visserijprogramma;
•    Eventuele nieuwe ruimtelijk-economisch relevante subsidieprogramma's.

Op programmaniveau is een minimum bijdrage uit de regio verplicht, op projectniveau geldt dit niet altijd. Projecten die het best passen binnen de provinciale beleidsdoelen en voldoen aan de criteria die uw Staten in uw vergadering van 24 juni 2009 voor kennisgeving hebben aangenomen (brief en nota). Het betreft de volgende criteria: effectiviteit, 'value for money', kostenefficiency, marktfalen, risico's en legitimiteit. Deze criteria gelden voor zowel materiële kosten als voor proceskosten.

Bestedingsplan

Egalisatiefunctie: Bestedingsplan wordt gevormd door de tienjarige prognose van de reserve waarbij ervan uitgegaan wordt dat het jaarlijks beschikbare krediet volledig wordt ingezet. De meefinanciering vindt plaats aan die programma's en projecten die voldoen aan de vastgestelde voorwaarden voor aanwending.

Ontwikkelingen

Egalisatiefunctie: De reserve is noodzakelijk om mee te kunnen financieren aan belangrijke Europese programma's zoals het Europees Fonds voor de Regionale Ontwikkeling (EFRO), Just Transition Fund (JTF), Interreg, POP3, Europese kaderprogramma's, het landelijke topsectorenbeleid en regionale economische programma's zoals het Waddenprogramma en mogelijk in de komende jaren het Nationaal Programma Groningen. REP-projecten RSP zijn projecten in het kader van economische structuurversterking. Het provinciaal aandeel in de financiering hiervan is daarom niet ondergebracht in de reserve Investeringen in infrastructuur, maar in de reserve Provinciale Meefinanciering.  

Saldo ultimo 2022

€ 20.288.916 (egalisatiefunctie). Hiervan heeft € 1.823.685 betrekking RSP-REP.

Verplichtingen

€ 3.462.888 (egalisatiefunctie). Hiervan heeft € 1.823.685 betrekking op RSP-REP.

Gelabeld

€ 16.826.028 (egalisatiefunctie)

Toets labeling

De gelabelde bedragen hebben met name betrekking op reeds toegekende middelen aan programma´s, zoals voor cofinanciering voor Europese fondsen (POP, Veenkoloniën), Groninger Ondernemersregeling en de Verordening Innovatieve Ambities (VIA), waarbij de komende jaren vanuit deze programma's daadwerkelijk middelen aan subsidieprojecten worden toegekend.
Van de gelabelde bedragen valt € 1.354.208 vrij ter dekking van het Hoofdlijnenakkoord 2023-2027.

Vrije ruimte ultimo 2022

€ 0

Minimum - maximum standen

Egalisatiefunctie: De minimale omvang van de reserve kan op 0 gesteld worden omdat een reserve niet negatief mag en kan zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren.

8. Overboeking kredieten

Ingesteld per

2013

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

Egalisatie

Doel / Nut en Noodzaak

Egalisatiefunctie: Het waarborgen van kredieten na de jaarovergang voor de continuïteit in de uitvoering van beleid en het realiseren van de maatschappelijke ambities

Voorwaarden voor aanwending

Egalisatiefunctie:

  • Niet bestede eenmalige middelen die beschikbaar zijn gesteld via het Provinciefonds voor een specifiek doel c.q. beleidsterrein, de zogenaamde decentralisatie-uitkeringen (DU's).
  • Capaciteitskredieten die meerjarig beschikbaar blijven ter realisatie van een programma,project of activiteit.

Bestedingsplan

Egalisatiefunctie: Voor deze reserve is geen bestedingsplan. De reserve dient voor het borgen van kredieten bij de jaarovergang.

Ontwikkelingen

Egalisatiefunctie: Het gehele saldo zal in 2023 en 2024 worden onttrokken, alleen voor regiodeal natuur inclusieve landbouw is doorloop naar 2024. Het betreft allemaal decentralisatie-uitkeringen (DU's).
Ten aanzien van de capaciteitskredieten geldt dat alle middelen die hiervoor in de reserve gestort zijn inmiddels zijn aangewend. De capaciteitskredieten zijn ingesteld voor dekken van kosten voor voorbereiding, administratie en het toezicht behorende bij infrastructurele projecten. De voeding wordt verkregen door een deel van het projectbudget beschikbaar te stellen voor deze kosten. Omdat deze kosten geactiveerd zullen gaan worden zal uiteindelijk dit onderdeel ook uit deze reserve verdwijnen.
De onderbestedingen op diverse budgetten leidt tot een storting in deze reserve. De onttrekkingen zijn het gevolg van middelen die in eerdere jaren aan de reserve zijn toegevoegd en in de latere jaren tot besteding komen.

Saldo ultimo 2022

€ 12.689.663 (Egalisatiefunctie, betreft DU's)

Verplichtingen

€ 12.689.663 (Egalisatiefunctie, betreft DU's)

Gelabeld

€ 0

Toets labeling

Niet van toepassing

Vrije ruimte ultimo 2022

€ 0

Minimum - maximum standen

Egalisatiefunctie: Minimale omvang is nul, reserve mag niet negatief zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren.

9. Afschrijvingen

Ingesteld per

2017

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

Egalisatie

Doel / Nut en Noodzaak

Egalisatiefunctie: Egaliseren van afschrijvingslasten van investeringen waarbij op basis van de raming van het investeringswerk of de aanschafwaarde van een actief middelen zijn toegevoegd aan deze reserve

Voorwaarden voor aanwending

Egalisatiefunctie: De afschrijvingslasten van de geactiveerde investeringen worden onttrokken uit deze reserve met ingang van het jaar na ingebruikname voor de looptijd van de afschrijving.

Bestedingsplan

Egalisatiefunctie: Bestedingsplan is de afschrijvingsstaat zoals opgenomen in de begroting. Het betreft die afschrijvingen op de investeringen waarvoor een afstorting vanuit de reserves heeft plaatsgevonden.

Ontwikkelingen

Egalisatiefunctie: Na gereedkomen van het werk wordt het werkelijke bedrag, waarover wordt afgeschreven vastgesteld en vindt indien nodig een verrekening plaats met de oorspronkelijke dekkingsbron. Door de verplichting van activeren vanuit de BBV-regelgeving sinds 2017 zal voeding van deze reserve afnemen.   

Saldo ultimo 2022

€ 89.388.886 (Egalisatiefunctie)

Verplichtingen

€ 0

Gelabeld

€ 89.388.886 (Egalisatiefunctie)

Toets labelingen

De middelen zijn benodigd voor het dekken van de afschrijvingslasten gedurende de afschrijvingstermijn.  

Vrije ruimte ultimo 2022

€ 0

Minimum - maximum standen

Egalisatiefunctie: Minimale omvang is nul, reserve mag niet negatief zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren.

10. Automatisering

Ingesteld per

1998

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

Egalisatie

Doel / Nut en Noodzaak

Egalisatiefunctie: Het egaliseren van de lasten en baten in verband met de aanschaf, beheer en onderhoud van ICT-voorzieningen, projectresultaat en overlopende saldo's van projecten tussen boekjaren.

Voorwaarden voor aanwending

Egalisatiefunctie: Binnen de exploitatiebegroting ICT wordt jaarlijks rekening gehouden met beheer, onderhoud en vervangingsinvesteringen van ICT- voorzieningen (hardware, software, communicatie). Tevens wordt het projectresultaat en overlopende saldo's van lopende projecten geboekt op de post automatiseringsreserve.

Middelen uit deze reserve worden aangewend voor het egaliseren van de exploitatie van ICT of voor ICT-projecten.

Bestedingsplan

Egalisatiefunctie: De exploitatiebegroting en de vervangings- en projectplannen vormen het bestedingsplan.

Ontwikkelingen

Egalisatiefunctie: Ten grondslag aan de gelabelde bedragen ligt een bestedingsplan. De dotaties en onttrekkingen voor 2024 is afhankelijk van projectresultaten en het jaarlijkse exploitatie resultaat welke vooral terug zal lopen door toename aan afschrijvingslasten.

Saldo ultimo 2022

€ 3.464.759 (egalisatiefunctie)

Verplichtingen

€ 0

Gelabeld

€ 3.464.759 (egalisatiefunctie)

Toets labeling

De reserve als geheel is gelabeld en hangt samen met exploitatie van ICT en de project- en vervangingsplannen.

Vrije ruimte ultimo 2022

€ 0

Minimum - maximum

Egalisatiefunctie: Minimale omvang is nul, reserve mag niet negatief zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren.

11. Apparaatskosten personeel (AKP)

Ingesteld per

2004

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

Egalisatie

Doel / Nut en Noodzaak

Egalisatiefunctie: Doel is het gedurende een collegeperiode beschikbaar houden van de budgetten Apparaatskosten personeel (AKP). De eventuele jaarlijkse over- en onderschrijdingen op de AKP-budgetten worden via deze reserve meegenomen naar een volgend jaar. Deze afspraak is vastgelegd in de Regeling Budgetbeheer provincie Groningen.
Bij de Jaarstukken 2022 is de AKP van de vorige collegeperiode afgerekend. De eerstvolgende AKP-afrekening is bij de Jaarstukken 2026.

Voorwaarden voor aanwending

Egalisatiefunctie: Uitgaven voor AKP.

Bestedingsplan

Egalisatiefunctie: Bestedingsplan zijn de exploitatiebegrotingen voor de duur van de coalitieperiode.

Ontwikkelingen

Egalisatiefunctie: Ultimo 2022 is de AKP afgerekend. Eerst volgende afrekening vindt plaats bij de Jaarstukken 2026.

Saldo ultimo 2022

€ 8.573.189

Verplichtingen

€ 0

Gelabeld

€ 8.573.189
Op basis van de AKP afrekening is bij de Jaarstukken 2022 besloten om een bedrag van afgerond € 8,5 miljoen beschikbaar te houden voor:

  • Persoonlijk OpleidingsBudget (POB) € 3,3 miljoen;
  • Toekomstig projectgerelateerde kosten VAT € 2,0 miljoen;
  • Transitiebudget € 2,9 miljoen;
  • Dekking van de in 2022 gevormde voorziening verlofsparen € 0,3 miljoen.

Toets labeling

N.v.t. De afspraak is gemaakt ultimo 2026 de AKP af te rekenen.

Vrije ruimte 2022

€ 0

Minimum - maximum standen

Egalisatiefunctie: Minimale omvang is nul, reserve mag niet negatief zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren

 
Reserves Bereikbaarheid
 

12. Risico's bij uitvoering van infrastructurele projecten

Ingesteld per

2021 

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

(risico)buffer

Doel / Nut en Noodzaak

(risico)buffer: Opvangen van tegenvallers bij uitvoering van projecten

Voorwaarden voor aanwending

(risico)buffer: Project is in uitvoerende fase, m.a.w. er is een contract met een (onder)aannemer en een go/no-go besluit genomen (realisatiefase).

Bestedingsplan

(risico)buffer: Op basis van het risicopercentage op de lopende projecten van 28% is hier het bedrag bepaald welke opgenomen kan worden in deze reserve. Jaarlijks vindt herijking plaats op basis van de projectenportefeuille.

Ontwikkelingen

(risico)buffer: Verwachte ontwikkelingen m.b.t. de risico's zitten bij projecten uit het lopende RSP, MIT en het nog op te stellen uitvoeringsprogramma Mobiliteit, zoals onder andere Spoorzone, spoorlijn Stadskanaal - Veendam en andere projecten met risico's na aanbesteding.
De reserve Afkoopsom Wegen en waterwegen is voor een groot deel opgegaan in deze reserve. De verplichtingen in de reserve Afkoopsom Wegen en waterwegen (bijv. voorfinanciering bijdrage Wunderline) zijn uiteraard meegekomen.

Saldo ultimo 2022

€ 40.189.586

Verplichtingen

€ 0

Gelabeld

€ 40.189.586

Toets labeling

De reserve is gelabeld en hangt samen met de ontwikkeling van de risico's gerelateerd aan infrastructurele projecten.
Bij de Perspectiefnota 2023 is € 10 miljoen (voor 2022 en 2023 € 5 miljoen) opgenomen ter dekking van het risico prijsstijgingen wereldeconomie.
Van de gelabelde bedragen valt € 1.700.000 vrij ter dekking van het Hoofdlijnenakkoord 2023-2027. Dit betreft het restant van het voor 2022 gelabelde bedrag van het risico prijsstijgingen wereldeconomie.

Vrije ruimte 2022

€ 0

Minimum - maximum standen

(risico)buffer: De minimale omvang betreft 28% procent van de verplichtingen in de reserve Investeringen in infrastructuur na aanbesteding. Het percentage is gebaseerd op het verslag van het onderzoek uitgevoerd door de Tijdelijke Commissie Infrastructuurprojecten (29 283 Onderzoek naar infrastructuurprojecten uit 2003). Bij een huidige investeringsportefeuille is de minimaal gewenste omvang van de risicoreserve € 38 miljoen. Het totale risico ligt hoger doordat er middelen gelabeld zijn voor de projecten en doordat de provincie ook budgetverantwoordelijk is voor de bijdragen van het rijk voor de RSP-projecten. Uitgangspunt is dat risico's eerst moeten worden gedekt uit de risicoreservering van de projecten en uit de middelen van de bovenliggende programma's.
Naar aanleiding van het extern onderzoek minimaal benodigde weerstandsvermogen is geadviseerd dat het wenselijk is om de reserve in de huidige omvang aan te houden en niet af te bouwen.

Opheffing criteria

(risico)buffer : Het is opportuun te veronderstellen dat er altijd projecten zijn in de uitvoeringsfase en de reserve nooit kan worden opgeheven.

13. Exploitatie openbaar vervoer, innovatieve en overige maatregelen

Ingesteld per

2021

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

Sparen/ besteding, egalisatie

Doel / Nut en Noodzaak

Spaarfunctie: Sparen voor dekking van OV-projecten, innovatieve en overige maatregelen zoals bijvoorbeeld gedragsbeïnvloeding. De projecten zullen benoemd worden in het nog vast te stellen uitvoeringsprogramma mobiliteit.    
Egalisatiefunctie: In jaren van onderbesteding voegen we het restant van de jaarlijks begrote middelen voor de exploitatie van openbaar vervoer en de innovatieve en overige maatregelen toe aan de reserve.

Voorwaarden voor aanwending

Spaarfunctie: Sparen voor de projecten openbaar vervoer en de innovatieve en overige maatregelen. De projecten zullen benoemd worden in het nog vast te stellen uitvoeringsprogramma Mobiliteit.   
Egalisatiefunctie: Lasten en baten moeten vallen binnen de door uw Staten vastgestelde reikwijdte van de in de begroting middelen voor de exploitatie van openbaar vervoer en de innovatieve en overige maatregelen.

Bestedingsplan

Spaarfunctie: Sparen voor de projecten openbaar vervoer en de innovatieve en overige maatregelen. De projecten zijn de thans lopende projecten en de vanuit het programma mobiliteit af te leiden en op te starten projecten.
Egalisatiefunctie: Het bestedingsplan is de jaarlijkse begroting waarin de middelen ten behoeve van de exploitatie van openbaar vervoer en de innovatieve en overige maatregelen zijn opgenomen.

Ontwikkelingen

Het saldo in de reserve Verkeer en Vervoer was bestemd voor de hierin opgenomen infrastructurele en OV-projecten en taken met een meerjarig karakter. De infrastructurele projecten zijn overgeheveld naar de reserve Investeringen in infrastructuur (onder andere Ringweg stad Groningen, Spoor Groningen-Winschoten, N33 Zuidbroek-Appingedam, N366 Veendam-Ter Apel en N355 Zuidhorn-Groningen). De OV-projecten en de innovatieve mobiliteitsprojecten (ERTMS, waterstoftreinen, ketenmobiliteit e.d.) worden samen met de eventuele vrije ruimte onderdeel van deze reserve.

Saldo ultimo 2022

€ 48.429.465 (spaar-/bestedingsfunctie)

Verplichtingen

€ 36.151.620 (spaar-/bestedingsfunctie)

Gelabeld

€ 12.277.845 (spaar-/bestedingsfunctie)

Toets labeling

De grootste gelabelde bedragen zijn gelabeld voor waterstoftreinen, verkeersveiligheid, exploitatie OV en het waterstofproject HEAVENN. Deze middelen zijn een aantal jaren gelabeld binnen de reserve.   

Vrije ruimte 2022

€ 0

Minimum - maximum standen

Spaarfunctie: De minimale omvang is gelijk aan het verplichte bedrag van afgerond € 16,1 miljoen. De maximale omvang is afhankelijk van de benodigde budgetten voor de projecten waarvoor gespaard wordt binnen deze reserve. € 45 miljoen (excl. indexatie/IBOI) wordt op dit moment gezien als toegestaan maximum. Bij dat niveau is de reserve voldoende op pijl is voor voeding aan de projecten.  
Egalisatiefunctie: Minimale omvang is nul, reserve mag niet negatief zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren.

Opheffing criteria

Spaarfunctie: De reserve kan worden opgeheven wanneer er geen OV-projecten en taken en/of innovatieve mobiliteitsprojecten worden uitgevoerd binnen de provincie of wanneer de reserve onder het minimum zakt. In dat laatste geval zullen middelen die annex zijn met de ov-taken en/of innovatieve mobiliteitsprojecten in de reguliere begroting opgenomen worden.
Egalisatiefunctie: De reserve vervult geen egalisatiefunctie meer wanneer er niet langer sprake is van een grillig verloop van de uitgaven.    

14. Investeringen in infrastructuur

Ingesteld per

2021

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

Sparen/ besteding

Doel / Nut en Noodzaak

  • Vervanging kunstwerken Winschoterdiep; In 2011 is met het Rijk een overeenkomst gesloten omtrent de overdracht van het beheer en onderhoud van het Winschoterdiep/Rensel naar de provincie Groningen per 1 januari 2012. Onderdeel van de overeenkomst is een afkoopsom van € 22 miljoen voor de vervanging van de kunstwerken Winschoterdiep. Deze afkoopsom is gebaseerd op de destijds berekende contante waarde van de toekomstige vervangingskosten. Om te borgen dat de hoogte van de reserve voldoende is om de toekomstige vervangingen te financieren wordt de reserve tot en met 2024 jaarlijks gevoed met rente (Voorjaarsnota 2018). Het zwaartepunt van de vervanging van de kunstwerken ligt rond de jaren 2030-2040.

In de Kadernota 2019-2023 zijn de aanvullende benodigde middelen voor de vervanging opgenomen. Deze vervangingsopgave is toen deels door deze reserve gedekt en deels vanuit de Algemene middelen.

  • Cofinanciering van projecten in het Regiospecifiek pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL): De totale cofinanciering voor RSP-ZZL bedraagt € 325 miljoen. Het aandeel van de provincie bedraagt € 245 miljoen. De overige € 80 miljoen is door de gemeente Groningen beschikbaar gesteld (prijspeil 2007) en maakt derhalve geen onderdeel uit van de reserve RSP. In het kader van het convenant tussen Rijk en noordelijke regio is het programma voor RSP op te delen in drie deelprogramma’s: Ruimtelijk Economisch Programma (REP), Concrete projecten en projecten Regionaal Mobiliteitsfonds. De invulling van de projecten Regionaal Mobiliteitsfonds is aan de regio overgelaten. De mobiliteitsprojecten uit het RSP komen in het provinciale MIT tot uitdrukking.
  • Dekking van projecten en activiteiten uit het provinciaal MIT. (Dit programma liep tot en met 2020).
  • Dekking van projecten uit het nog vast te stellen Uitvoeringsprogramma Mobiliteit welke wordt opgesteld in het kader van het Programma Mobiliteit Provincie Groningen.

Voorwaarden voor aanwending

Spaarfunctie voor:

  • Vervanging kunstwerken Winschoterdiep (op basis van de in 2011 met het Rijk gesloten overeenkomst).
  • Projecten die zijn vastgelegd in het MIT-programma tot en met 2020.
  • Voor de projecten in het kader van het (nog vast te stellen) Uitvoeringsprogramma Mobiliteit vanaf 2022 geldt het Programma Mobiliteit Provincie Groningen als basis.
  • Daarnaast dient bij overdracht van areaal naar derden (veelal gemeenten) een afkoopsom beheer en onderhoud meegegeven te worden. Deze reserve dient ook ter dekking van dergelijke afkoopsommen (op basis van Life Cycle Costing). De afkoopsommen zijn gekoppeld aan de reserve Investeringen in infrastructuur en zijn een besparing op toekomstige investeringen.

Bestedingsplan

Spaarfunctie: Het bestedingsplan wordt gevormd door het vervangingsplan infrastructurele werken en de projectenportefeuille Deze zijn onderdeel van en worden opgenomen in het uitvoeringsprogramma mobiliteit.  

Ontwikkelingen

Spaarfunctie:

  • In 2012 is besloten om de reserve Afkoopsom vervanging kunstwerken Winschoterdiep in te zetten om het project ‘Bediening op afstand Provincie Groningen’ voor te financieren ter hoogte van maximaal € 8,8 miljoen. De besparingen als gevolg van de realisatie van dit project worden ingezet om de voorfinanciering in te lopen.
  • In de Kadernota 2019-2023 zijn middelen opgenomen voor de vervanging van kunstwerken in de periode 2021-2035. Dekking vindt deels plaats uit deze reserve, waardoor deze in 2028 besteed zijn en deels zijn de kosten gedekt vanuit de Algemene middelen.
  • Bij de Rekening 2019 is € 0,1 miljoen aan deze reserve onttrokken om de reserve beheer Wegen en kanalen aan te vullen (aangezien deze niet negatief mag staan), bij de Jaarstukken 2020 is daarvoor € 0,9 miljoen onttrokken.
  • Het huidige MIT liep tot en met 2020. Niet alle projecten waren eind 2020 afgerond. De in de reserve opgenomen middelen (voor onder andere de Westelijke Ringweg en de verdubbeling van de N33 Midden) blijven beschikbaar voor de financiering en financiële afwikkeling van de in het huidige MIT-programma opgenomen projecten. De vrije ruimte in deze reserve is nodig voor eventuele tegenvallers bij de afrekening van afgeronde projecten en indexering.
  • De middelen voor investeringen worden in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit nader uitgewerkt passend binnen de beschikbare middelen.
  • Alle beschikbare RSP-middelen zijn gelabeld of verplicht. Ook de nog overige verplichte bedragen en verrekeningen RSP brengen we onder in deze reserve. Als voorbeeld de aflossing van de voorfinanciering Wunderline van € 14,1 miljoen welke in geval van vrijval RSP-middelen zal worden vereffend binnen deze reserve.

Saldo ultimo 2022

€ 228.691.734 (spaarfunctie)

Verplichtingen

€ 76.943.056 (spaarfunctie)

Gelabeld

€ 151.748.678 (spaarfunctie)

Toets labeling

De middelen voor 'sparen ringwegen' zijn voor langere tijd gelabeld. Hetzelfde geldt voor de middelen N33 en de vanuit de reserve duVV overgekomen middelen voor N366.  
Van de gelabelde bedragen valt € 2.000.000 vrij ter dekking van het Hoofdlijnenakkoord 2023-2027.

Vrije ruimte 2022

€ 0

Minimum - maximum standen

Spaarfunctie: De minimale omvang van de reserve is € 22 miljoen. Het bedrag dat als afkoopsom is ontvangen voor de vervangingsopgave Winschoterdiep (de verwachting is dat vanaf 2030 vervangingsinvesteringen aan de orde zijn).
Op dit moment is er maximaal € 301 miljoen. benodigd voor de in de projectenportefeuille opgenomen projecten en de spaarbedragen zoals die nu in de meerjarenbegroting zijn opgenomen. Jaarlijks vindt herijking plaats op basis van de (benodigde) vulling van de projectenportefeuille.

Opheffing criteria

Spaarfunctie: De reserve kan worden opgeheven wanneer er geen infrastructurele projecten meer worden uitgevoerd binnen de provincie.

15. Beheer en onderhoud wegen en waterwegen   

Ingesteld per

2021

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

Egalisatie

Doel / Nut en Noodzaak

Egalisatiefunctie: Het egaliseren van de lasten en baten van het beheer en onderhoud van wegen en waterwegen.

Voorwaarden voor aanwending

Egalisatiefunctie: Lasten en baten moeten vallen binnen de door uw Staten vastgestelde reikwijdte van het lopende Meerjarenprogramma Beheer en onderhoud provinciale infrastructuur 2021-2024. De resultaten van de jaarschijven van het vierjarig onderhoudsprogramma worden via de egalisatiereserve per jaar afgewikkeld.   

Bestedingsplan

Het bestedingsplan is het meerjarenprogramma Beheer en onderhoud 2021-2024. Het meerjarenprogramma Beheer en Onderhoud zal onderdeel worden van Uitvoeringsprogramma Mobiliteit.

Ontwikkelingen

Per 31 december 2020 is het saldo in de reserve nihil. Vanaf 2021 wordt gewerkt met een nieuw meerjarenprogramma, waarvoor de besluitvorming in november 2020 plaats heeft gevonden. De afsluiting van het vorige meerjarenprogramma Beheer en Onderhoud willen wij verrekenen, zodat wij met een schone lei kunnen starten.
Bij de bestemming van het rekeningresultaat 2022 is besloten om de van RWS ontvangen afkoopsom voor eeuwigdurend onderhoud van het Noord-Willemskanaal ad € 10 miljoen toe te voegen aan deze reserve. Dit wordt in de stand van 2023 verwerkt.  

Saldo ultimo 2022

€ 9.260.421 (egalisatiefunctie)

Verplichtingen

€ 6.706.425 (egalisatiefunctie)

Gelabeld

€ 2.553.996 (egalisatiefunctie)

Toets labeling

Middelen zijn in de reserve gestort vanaf 2021, de start van het Meerjaren-programma Beheer en Onderhoud 2021-2024. Het meerjarenprogramma Beheer en Onderhoud zal onderdeel worden van het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit.

Vrije ruimte 2021

€ 0

Minimum - maximum standen

Egalisatiefunctie: Minimale omvang is nul, reserve mag niet negatief zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren.

Opheffing criteria

Egalisatiefunctie: De reserve kan worden opgeheven wanneer de wettelijke taak voor instandhouding van de provinciale infrastructuur vervalt of wanneer de uitgaven geen grillig verloop meer kennen. Thans is de instandhouding provinciale infrastructuur opgenomen in het meerjarig uitvoeringsprogramma voor het beheer en onderhoud.   

16. Cofinancieringsfonds   

Ingesteld per

2022

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

Sparen en besteden

Doel / Nut en Noodzaak

Spaarfunctie: Gebruik kunnen maken van de financiële mogelijkheden over een breed spectrum van beleidsthema’s van het Rijk en Europa, die forse regionale cofinanciering (van provincie of stakeholders) met zich meebrengen.

Voorwaarden voor aanwending

Spaarfunctie:
Kaders:

  • Het fonds moet dusdanig van omvang zijn en een brede scope hebben zodat er daadwerkelijk iets te besluiten/ te kiezen valt.
  • Met gebruik maken van rijks- en Europese middelen realiseren we onze eigen ambities - deze staan voorop.
  • De opbouw van het fonds bestaat uit middelen vanuit het Stamkapitaal/ reserves Mobiliteit (lange termijn) evt. aangevuld met bestaande beleidskredieten.  
  • Het fonds wordt gebruikt voor wensen/ambities vanuit verschillende beleidsthema's (energie, klimaat, mobiliteit, economie etc.).
  • De voorbereiding en advisering over voeding, inzet en keuzes verloopt via het Programmaberaad.
  • Het fonds is bedoeld als breed beleidskrediet voor cofinanciering waar de provincie over beslist. Het is niet bedoeld om een (subsidie)regeling uit te werken waar partijen van buiten direct op in kunnen schrijven.
  • Cofinanciering zal in de meeste gevallen nationaal (Rijk en/of gemeenten) of Europees zijn.

Belangrijkste (rangschikkings)criteria:

  • Iedere euro uit het fonds dient minimaal 2 euro cofinanciering uit een ander programma/fonds op te leveren (harde eis). Een hogere bijdrage uit andere programma's/fondsen draagt bij aan een positievere beoordeling.
  • Mate waarin wordt bijgedragen aan brede welvaart. Hierbij wordt gekeken naar de impact van een project op het gebied van onder andere welvaart, welzijn, veiligheid, gezondheid en leefbaarheid voor burgers.
  • Mate waarin sprake is van transitie/innovatie. Hierbij wordt gekeken naar de bijdrage van het project aan de versnelling van de voor Groningen belangrijke transities, zoals energie, gezondheid, digitalisering, circulaire economie en duurzame voedselsystemen.
  • Mate waarin sprake is van duurzaamheidsontwikkeling. Hierbij wordt gekeken naar de duurzaamheid van het project aan de hand van een integrale afweging tussen de zogenaamde drie P's: People, Planet en Profit/Prosperity.

Bestedingsplan

N.v.t.

Ontwikkelingen

Bij de Begroting 2022 is besloten om vanuit de reserve Compensatie dividend Essent (stamkapitaal) € 10 miljoen beschikbaar te stellen voor het Cofinancieringsfonds. Vanuit bestaande middelen is hier € 5 miljoen aan toegevoegd.

Saldo ultimo 2022

€ 15.000.000

Verplichtingen

€ 7.967.500

Gelabeld

€ 5.000.000

Bij de Perspectiefnota 2023 is besloten om € 5,9 miljoen beschikbaar te stellen voor Vitale kust/IKW en Aan- en uitschakelen van obstakelverlichting windturbines.

Bij de Begroting 2023 is voorgesteld om middelen beschikbaar te stellen voor: Veenoxidatie (€ 622.500), Investeringen Klimaatadaptatie/Klimaatcrisis (€ 1 miljoen) en Hydrohub MegaWatt testcentrum (€ 445.000). Per saldo resteert dan nog een bedrag van ca. € 7 miljoen. Hiervan hebben wij € 5 miljoen gelabeld voor Deltaplan/Lelylijn.

Toets labeling

N.v.t.

Vrije ruimte 2021

€ 2.032.500
De vrije ruimte valt in 2024 vrij ter dekking van het Hoofdlijnenakkoord 2023-2027.

Minimum - maximum standen

Spaarfunctie: Voor de start van het fonds geldt een minimum bedrag van € 15 miljoen.

Opheffing criteria

Spaarfunctie: Dit is afhankelijk van het succes van dit fonds.

Bij de Perspectiefnota 2025 dient te worden bezien of en hoe we verder willen met het Cofinancieringsfonds.

Deze pagina is gebouwd op 10/17/2023 12:24:01 met de export van 10/17/2023 12:18:23