Financiële begroting

Financiële positie

In onderstaande tabel geven wij een overzicht van de voorstellen die wij onontkoombaar en noodzakelijk achten. De voorstellen worden na de tabel toegelicht.

Tabel 9. Onontkoombare voorstellen Begroting 2024

(€ x 1.000)

2023

2024

2025

2026

2027

Totaal
2023-2027

Onontkoombare voorstellen t.l.v. begrotingsruimte

Programma 1: Ruimte en water

1. Beheerkosten DSO

-

83

102

121

140

446

Programma 2: Milieu en energie

2. Coördinatie RWE

-

237

237

237

-

711

Programma 3: Platteland en natuur

Geen sprake van onontkoombare voorstellen

-

-

-

-

-

-

Programma: 4 Bereikbaarheid

Geen sprake van onontkoombare voorstellen

-

-

-

-

-

-

Programma 5: Economie

Geen sprake van onontkoombare voorstellen

-

-

-

-

-

-

Programma 6: Cultuur en maatschappij

Geen sprake van onontkoombare voorstellen

-

-

-

-

-

-

Programma 7: Openbaar bestuur

3. Statengriffie - kosten catering en verslaglegging vergaderingen

-

45

45

45

45

180

Programma 8: Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering

4. Nieuwe wetgeving omtrent single use plastic

-

79

43

43

43

209

5. Fiscale advisering

-

50

50

-

-

100

6. Rechtmatigheidsverantwoording en doelmatigheidsonderzoek

-

250

200

200

200

850

7. Begeleiding traineeprogramma

-

48

96

96

96

336

8. Inzet communicatieadviseur en contentredacteur

-

196

196

196

114

702

A. Totaal onontkoombare voorstellen t.l.v. begrotingsruimte

-

988

969

938

638

3.534

Onontkoombare voorstellen t.l.v. stelpost accres Provinciefonds

Programma 8: Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering

9. Indexering energiekosten

-

485

485

485

485

1.940

10. Indexering exploitatie bedrijfsvoering

-

560

p.m.

p.m.

p.m.

560

B. Totaal onontkoombare voorstellen t.l.v. stelpost accres Provinciefonds

-

1.045

485

485

485

2.500

C. Totaal onontkoombare voorstellen

-

2.033

1.454

1.423

1.123

6.034

Toelichting:

Onontkoombare voorstellen ten laste van de begrotingsruimte

Programma 1. Ruimte en water

1. Beheerkosten DSO
Provinciale Staten hebben middels de Kadernota 2020-2024 structureel € 0,12 miljoen per jaar beschikbaar gesteld ter dekking van de beheerskosten Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Op basis van nieuwe ramingen van het IPO is gebleken dat de beheerkosten voor de komende jaren hoger zijn dan aanvankelijk ingeschat. Als gevolg van voorgaande is voor de periode 2024 tot en met 2027 sprake van een totale kostenstijging van € 0,45 miljoen ten opzichte van de huidige ramingen. Wij stellen voor deze kostenstijging te dekken vanuit de Algemene middelen.

Programma 2. Milieu en energie

2. Coördinatie RWE
De provincie is als bevoegd gezag verantwoordelijk voor de vergunningverlening aan onder meer RWE. Naast de vergunningverlening fungeert RWE tevens als strategisch partner om de ambities van de provincie op het gebied van verduurzaming en energietransitie te realiseren. Toekomstige procedures zullen meer inzet gaan vragen en hiermee extra kosten met zich meebrengen. Daarbij zal het met name gaan om de inhuur van specifieke expertise op bijvoorbeeld het gebied van milieu, lucht, bouw en geluid maar bijvoorbeeld ook het faciliteren van informatiebijeenkomsten. De coördinatie ligt bij de provincie Groningen. Voor de uitvoering van deze taken is aanvullend budget benodigd om in de periode 2024 tot en met 2026 circa 2,5 fte aan specifieke expertise te kunnen inhuren. Wij stellen voor deze uitbreiding te dekken vanuit de Algemene middelen (€ 237.000 per jaar voor de periode 2024 tot en met 2026).
NB: Bij de Perspectiefnota 2024 zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld voor het jaar 2023.

Programma 7. Openbaar bestuur

3. Statengriffie - kosten catering en vergaderingen
Afgelopen jaren zijn de kredieten voor de catering van de vergaderingen van Provinciale Staten en voor de audio- en videoverslaglegging (verslagen/streaming) niet geïndexeerd. De kosten voor catering zijn gestegen als gevolg van de algemene prijsstijging, maar ook als gevolg van het vaker voorkomen van vergaderingen in de avond. De kosten van de technische ondersteuning van de vergaderingen en andere informatiebijeenkomsten van Provinciale Staten zijn mede door het hybride karakter van de vergaderingen, gestegen. Het huidige budget is hiermee ontoereikend gebleken.Wij stellen voor om structureel een bedrag van in totaal € 45.000 per jaar beschikbaar te stellen en dit te dekken vanuit de Algemene middelen.

Programma 8. Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering

4. Nieuwe wetgeving omtrent single use plastic
Vanaf 2024 is het door de wetgeving met betrekking tot de vermindering van de effecten van bepaalde kunststofproducten voor eenmalig gebruik op het milieu, niet meer toegestaan om wegwerpbekers te gebruiken. Hierdoor zullen we de wegwerpbekers die op dit moment nog worden gebruikt moeten vervangen voor vaste (herbruikbare) bekers die dagelijks zullen worden gereinigd. Om aan de nieuwe wetgeving te kunnen voldoen is het benodigd dat een nieuwe centrale spoelkeuken wordt gerealiseerd in het provinciehuis, alsmede dat de koffieruimtes worden aangepast. Voor de uitvoering van de dagelijkse reinigingswerkzaamheden is de inzet van drie participatiemedewerkers en een meewerkend voorman/vrouw benodigd. De inzet van de drie participatiemedewerkers wordt gedekt vanuit het participatiebudget.

Wij stellen voor om:

  1. een investeringskrediet beschikbaar te stellen van € 175.000 en de afschrijvingslasten die hiermee annex zijn in de periode 2025 t/m 2039 te dekken vanuit de Algemene middelen (dit cf. de  Nota investeringen).
  2. voor 2024 een incidenteel budget beschikbaar te stellen van € 50.000 en dit te dekken vanuit de Algemene middelen.
  3. de formatie structureel op te hogen met een bedrag van € 29.100 per jaar (0,5 fte) en dit te dekken vanuit de Algemene middelen.

5. Fiscale advisering
De complexiteit van fiscale vraagstukken stijgt, waardoor vaker een beroep moet worden gedaan op externe fiscale advisering. De verwachting is dat deze beweging zich in de komende jaren zal voortzetten. Wij stellen voor om incidenteel voor de jaren 2024 en 2025 een bedrag van € 50.000 per jaar beschikbaar te stellen en dit te dekken vanuit de Algemene middelen.

6. Rechtmatigheidsverantwoording en doelmatigheidsonderzoek
Tot en met boekjaar 2022 verstrekte de accountant zelfstandig een oordeel over de rechtmatige totstandkoming van de lasten, de baten en de balansmutaties in de jaarrekening, uitmondend in de controleverklaring. Met ingang van boekjaar 2023 leggen Gedeputeerde Staten op basis van veranderde wet- en regelgeving verantwoording af over de rechtmatige totstandkoming van de lasten, baten en balansmutaties in de jaarrekening door middel van de rechtmatigheidsverantwoording. Voor de uitvoering van deze rechtmatigheidsverantwoording is jaarlijks structureel de inzet van 1,5 fte benodigd. Daarnaast is voor het jaar 2024 sprake van incidentele voorbereidingskosten.

In de afgelopen jaren zijn eveneens de kosten voor onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid gestegen. De huidige budgetten zijn onvoldoende om deze kostenstijgingen te kunnen dekken.

Wij stellen voor om:

  1. de formatie structureel op te hogen met een bedrag van € 150.000 per jaar (1,5 fte) en dit te dekken vanuit de Algemene middelen.
  2. voor de voorbereidingskosten op de rechtmatigheidsverantwoording 2024 een incidenteel budget beschikbaar te stellen van € 50.000 en dit te dekken vanuit de Algemene middelen.
  3. structureel middelen beschikbaar te stellen van € 50.000 voor het uitvoeren van de onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid en dit te dekken vanuit de Algemene middelen.

7. Traineeprogramma
Het traineeprogramma 2021-2023 is geëindigd in 2023. Bij de evaluatie van het programma is de wens uitgesproken om het traineeprogramma voort te zetten. Een traineeprogramma draagt bij aan een meer diverse samenstelling van ons personeelsbestand en verjonging. Daarnaast versterkt het programma het werkgeversimago van de provincie als aantrekkelijke werkgever. Uiteindelijk helpt dat weer met het vervullen van vacatures in een krappe arbeidsmarkt.

Om het traineeprogramma voort te kunnen zetten is vanaf 2024 structureel budget nodig. In 2024 start naar verwachting een groep van 12 nieuwe trainees. Per trainee is zo'n € 8.000 op jaarbasis nodig voor een begeleidingsprogramma. De behoefte in de organisatie aan trainees is groot, derhalve is de verwachting dat ook in 2025 een nieuwe groep zal starten. Het gevraagde budget is voor de bekostiging van een externe gespecialiseerde partij die een aantrekkelijk en gevarieerd opleidings- en coachingsprogramma samenstelt. Dit programma is gericht op professionele - en persoonlijke ontwikkeling.

Voor het jaar 2024 is naar verwachting een bedrag benodigd van € 96.000. Voor de jaren 2025 en verder is naar verwachting structureel een bedrag benodigd van € 192.000 per jaar. Deze kosten kunnen voor 50% gedekt worden uit bestaande kredieten. Wij stellen voor om voor 2024 een bedrag van € 48.000 en voor de jaren 2025 en verder een bedrag van € 96.000 te dekken vanuit de Algemene middelen.

8. Inzet communicatieadviseur en contentredacteur

Communicatieadviseur
Voor de vijf bestuurders en hun portefeuilles zijn slechts vier senior communicatieadviseurs beschikbaar. Om ervoor te zorgen dat iedere portefeuille en iedere bestuurder deze collegeperiode voldoende en evenredige ondersteuning krijgt, wordt het team communicatie uitgebreid met een senior communicatieadviseur. Wij stellen voor om deze tijdelijke uitbreiding van de formatie met 1 fte binnen schaal 11 voor de periode 2024-2027 (ten hoogte van € 110.000 per jaar voor 2024-2026 en van € 27.500 voor 2027) te dekken vanuit de Algemene middelen.

Contentredacteur
In de huidige krappe arbeidsmarkt is het essentieel dat de provincie meer en structureel aandacht geeft aan arbeidsmarktcommunicatie. Dit met name op het vlak van innovatieve en creatieve positionering van de provincie en werving van talen. Hiertoe wordt voor de structurele uitvoerende capaciteit de webredactie uitgebreid met 1 fte. Wij stellen voor om de structurele uitbreiding met 1 fte (€ 86.000 per jaar) te dekken vanuit de Algemene middelen.

Onontkoombare voorstellen ten laste van de Stelpost accres Provinciefonds

Programma 8. Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering

Zoals eerder vermeld is bij de Perspectiefnota 2024 een stelpost accres Provinciefonds geïntroduceerd van € 13,4 miljoen. Wij stellen voor om de aanvullende ophoging van de budgetten voor energiekosten en de exploitatiekosten in de bedrijfsvoering vanuit deze stelpost te dekken. Dit omdat de ophoging van deze budgetten een sterke relatie kent met de algemene inflatiecijfers. Een nadere toelichting op deze voorstellen is hieronder opgenomen:

9. Indexering energiekosten
De afgelopen twee jaar zijn de kosten voor energie door de oorlog in Oekraïne explosief gestegen. Boven op de stijging van de energiekosten zijn ook de afgelopen jaren de belastingen op energie verhoogd. Doordat we onze energieafname in 2023 voor elektriciteit met 15% en voor gas 10% hebben gereduceerd verwachten wij voor 2023 binnen de bestaande budgetten voldoende middelen te hebben om de verhoogde kosten voor de energieafname betalen. Op dit moment zien wij geen mogelijkheden om onze energieafname (substantieel) verder te reduceren; wij verwachten dat voor 2024 en verder de kosten daarom structureel stijgen met € 485.000 ten opzichte van het budget van 2023.

Wij stellen voor om voor het jaar 2024 en verder structureel aanvullend budget van € 485.000 beschikbaar te stellen om de gevolgen van de prijsstijgingen op de energiekosten op te kunnen vangen en dit voor de periode 2023-2027 te dekken vanuit de bij de Perspectiefnota 2024 gevormde Stelpost accres Provinciefonds.  

10. Indexering exploitatiekosten bedrijfsvoering
Als gevolg van de inflatie constateren wij dat over de volle breedte van bestaande contracten van bijvoorbeeld softwarelicenties, facilitaire inkopen en uitbestede dienstverlening sprake is van forse (aangekondigde) prijsindexaties. De huidige budgetten zijn onvoldoende om deze prijsindexaties te kunnen dekken.

Wij stellen voor om voor 2024 (incidenteel) aanvullend budget van € 560.000 beschikbaar te stellen om de gevolgen van de prijsstijgingen op te kunnen vangen en dit te dekken vanuit de bij de Perspectiefnota 2024 gevormde Stelpost accres Provinciefonds.

Deze pagina is gebouwd op 10/17/2023 12:24:01 met de export van 10/17/2023 12:18:23