In de meerjarenramingen 2024-2027 worden incidentele baten en lasten en structurele baten en lasten onderscheiden. Onder incidentele baten en lasten worden in principe verstaan de voor maximaal drie jaren geraamde baten en lasten. Lasten en baten met langere looptijd zijn in principe structureel. Deze incidentele baten en lasten hebben wij, per programma samengevat weergegeven in tabel 5.
Tabel 5. Incidentele baten en lasten
(€ x 1.000) | 2023 na wijziging | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
1 Saldo baten en lasten | - | 2.000 | 22.941 | 22.941 | 22.941 |
2 Incidentele baten | |||||
1. Ruimte en water | 12.140 | 4.256 | 2.436 | 225 | 225 |
2. Milieu en energie | 21.635 | 14.942 | 13.961 | - | - |
3. Platteland en natuur | 94.432 | 23.608 | 7.597 | 1.758 | 943 |
4. Bereikbaarheid | 90.568 | 82.825 | 40.393 | 8.875 | -513 |
5. Economie | 25.797 | 7.950 | 2.819 | - | - |
6. Cultuur en maatschappij | 25.002 | 12.401 | 3.850 | - | -503 |
7. Openbaar bestuur | 949 | 150 | - | - | - |
8. Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering | 49.241 | 25.278 | 5.189 | 14.723 | 24.067 |
Totaal incidentele baten | 319.764 | 171.410 | 76.245 | 25.581 | 24.219 |
3 Incidentele lasten | |||||
1. Ruimte en water | 7.692 | 10.136 | 2.213 | 55 | -169 |
2. Milieu en energie | 31.738 | 20.440 | 14.266 | - | - |
3. Platteland en natuur | 95.549 | 24.150 | 7.140 | - | -1.001 |
4. Bereikbaarheid | 128.377 | 86.361 | 30.314 | 1.630 | 876 |
5. Economie | 27.817 | 16.659 | 4.131 | 412 | - |
6. Cultuur en maatschappij | 30.359 | 13.375 | 350 | - | -503 |
7. Openbaar bestuur | 2.557 | 1.676 | 1.263 | - | 18 |
8. Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering | 39.936 | 9.524 | 5.892 | 2.515 | 3.106 |
Totaal incidentele lasten | 364.025 | 182.321 | 65.569 | 4.612 | 2.327 |
4 Saldo incidentele baten en lasten (2-3) | -44.261 | -10.911 | 10.676 | 20.969 | 21.892 |
5 Saldo structurele baten en lasten (1-4) | 44.261 | 12.911 | 12.265 | 1.972 | 1.049 |
De incidentele baten en lasten voor de periode 2023 tot en met 2025 zijn relatief hoog. Dit is het gevolg van afloop meerjarige projecten die nu nog maximaal 3 jaar lopen en hierdoor als incidenteel worden aangemerkt. Tevens is sprake van incidentele baten als gevolg van de specifieke uitkeringen. Deze kennen veelal een beperkte looptijd en zijn als incidenteel aangemerkt.
Het financiële perspectief is positief (zie onderdeel 1. Saldo baten en lasten in tabel 5). Tevens zijn de geraamde incidentele lasten voor 2023 en 2024 groter dan de geraamde incidentele baten (zie onderdeel 4. Saldo incidentele baten en lasten in tabel 5). Voor de jaren 2025 en verder is dit niet het geval. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de begrotingsruimte voor die jaren nog niet is ingevuld, de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord voor die jaren volgt nog. Rekening houdend met deze ruimte is voor de gehele periode 2023-2027 het saldo van de structurele baten en lasten (zie regel 5. Saldo structurele baten en lasten in tabel 5) echter wel positief. Op basis van voorgaande concluderen wij dat in deze begroting sprake is van een structureel evenwicht. Dat wil zeggen dat de structurele lasten volledig uit de structurele baten kunnen worden bekostigd.