10.2.5 Digitaliseringsstrategie
Met het vaststellen van de Groningse Digitaliseringsstrategie door uw Staten eind 2021, heeft de provincie haar digitale ambitie uitgesproken. De beleidsdoelen uit de drie programmalijnen in de Groningse Digitaliseringsstrategie zijn uitgewerkt naar zes uitvoeringssporen. Onderstaand zijn deze zes sporen weergegeven en zijn per spoor de belangrijkste resultaten voor 2024 benoemd.
Uitwerking doelen 2024
- Spoor e-dienstverlening
- Realiseren van een voorziening waarmee inwoners en bedrijven conform relevante wetgeving zoals de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) en de Wet digitale overheid (Wdo) provinciale producten en diensten kunnen aanvragen en de status van hiervan kunnen volgen;
- Doorontwikkelen van we de 'single digital gateway' zodat we de provinciale producten en diensten ook beschikbaar maken voor Europese ingezetenen.
- Spoor openbaar maken en publiceren
- Actief en passief openbaar maken van provinciale informatie conform de Wet open overheid (Woo). Een nadere toelichting hierop is te vinden in de Openbaarheidsparagraaf.
- Spoor informatiebeheer
- Het volgens wet- en regelgeving opslaan en bewaren van alle informatie die de provincie in haar bezit heeft. In 2024 zal specifiek aandacht zijn voor interne digitale samenwerkingsvormen, de organisatie van ons data- en informatiebeheer ('data en informatie governance'), en duurzaam toegankelijk archiveren.
- Spoor flexibel en robuust fundament
- Leggen van een fundament voor de digitale bedrijfsvoering en digitale dienstverlening. In 2024 zal specifiek aandacht zijn voor de digitale werkplek en diverse technische basisvoorzieningen.
- Spoor communicatie
- Digitaal toegankelijkheid maken en beter onder beheer brengen van diverse provinciale websites en publicaties.
- Spoor data gedreven werken
- Ontwikkelen van een dataplatform en dataportaal;
- Organiseren van ethisch verantwoord omgaan met data;
- Ontwikkelen van een dataleertraject voor medewerkers;
- Starten met een 'data community' in de provincie.