Paragrafen

Grote transities

10.2.1 Wonen en Bereikbaarheid

In de nationale Woon -en Bouwagenda zet het Rijk nadrukkelijk in op het versnellen van de woningbouw en geeft daarin de provincies een belangrijke rol. In februari 2023 zijn in verband hiermee in regioverband woondeals gesloten tussen gemeenten, provincie en Rijk, gesteund door corporaties. In de volgende drie regio’s: Groningen-Assen, Oost-Groningen en Eemsdelta. De afspraken gaan over het aantal nieuw te bouwen huur- en koopwoningen tot en met 2030, maar ook over het prijsniveau. Ook zijn er procesafspraken gemaakt over kwalitatieve aspecten van woningbouw: aandachtsgroepen, wonen en zorg, de publieke onrendabele top (PORT), flexwoningen en de kwaliteit van woningbouw. De grootste woningbouwopgave in onze provincie zal in de regio Groningen-Assen gerealiseerd worden, maar ook de regio's Oost-Groningen en Eemsdelta kennen een woningbouwopgave. Het accent van de woningbouwopgave in onze provincie ligt op de koppeling met de bestaande voorraad in de herstructureringsopgave van buurten en wijken.
Voor de provincie is een belangrijke rol weggelegd in het ondersteunen en monitoren van de realisatie, mogelijke versnelling van woningbouw, verdiepend onderzoek ten behoeve van vraagstukken die spelen, en jaarlijkse update van de afspraken. Via de aangekondigde wet, Regie op de Volkshuisvesting gaan de provinciale taken op het gebied van woningbouw uitgebreid worden.
De provincies krijgen een nadrukkelijkere rol in het toezien op bouwen voor aandachtsgroepen, het toezien op het maken van woonzorgvisies door gemeenten en klimaatadaptatief bouwen.
De woningbouwlocaties worden daarnaast betrokken te worden in de zogenaamde gebiedspuzzels, deze vormen een bouwsteen in de verschillende ontwikkelperspectieven (RGA/Lelylijn) die in 2024 vastgesteld worden.

  • Grote transitie Wonen en bereikbaarheid: Deltaplan voor het Noorden

Onder de noemer Deltaplan voor het Noorden werken wij met de samenwerkingspartners aan de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en de verbetering van het Bestaande Spoor tussen de Randstad en Groningen:

  • Wij onderzoeken het ontwikkelingsperspectief woningbouw en economie voor de Lelylijn in samenhang met de Nedersaksenlijn en de maatregelen voor het bestaande spoor. Dit maakt onderdeel uit van de Nationale Omgevingsvisie Extra (NOVEX) aanpak voor het NOVEX-gebied Lelylijn.
    • Wij voeren, met de samenwerkingspartners, MIRT-onderzoeken uit naar de Lelylijn en de Nedersaksenlijn met als doel tijdens het BO MIRT in het najaar van 2024 een Startbeslissing te krijgen zodat daarna gestart kan worden met de Verkenningsfase van deze projecten. In het onderzoek worden een schetsontwerp van één of meerdere alternatieven en de kosten hiervan in beeld gebracht.
    • Ook wordt onderzoek uitgevoerd naar verbeteringen op het Bestaande Spoor met als doel om tijdens het BO MIRT in het najaar van 2024 voor elementen van het programma Bestaand Spoor een MIRT-onderzoek te kunnen starten.
    • In opdracht van het Rijk wordt samen met ons en de andere spoorse partners door ProRail onderzocht welke infrastructurele maatregelen op het spoor nodig zijn om het knelpunt (de 'flessenhals') bij Meppel op te lossen. Binnen Bestaand Spoor wordt tevens onderzocht welke extra maatregelen nodig zijn om een derde en vierde intercity tussen Groningen en Zwolle mogelijk te maken.
    • Ook het mobiliteitssysteem van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn gezamenlijk wordt bekeken en daarbij worden er 'no-regret'-maatregelen voor het bestaande spoor geïdentificeerd.

In 2024 werken we in het kader van de woondealafspraken aan:

  • Actuele data uit (woningmarkt) onderzoeken en prognoses en gegevens uit de provinciale monitor
  • Regionaal afgestemde woonzorgvisies
  • Kwalitatieve aspecten van woningbouw
Deze pagina is gebouwd op 10/17/2023 12:24:01 met de export van 10/17/2023 12:18:23