Economie en werkgelegenheid
Beleidsdoel Innovatie bedrijven
Beleidsdoel Innovatie bedrijven |
---|
Versterken en stimuleren van bedrijven via innovatie en vergroening
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Aantal (niet specifiek groene) banen, wo/hbo/mbo (RIG/IenD) | 287 | 97 1) | 150 | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Bedrag aan uitgelokte investeringen (RIG/IenD/SITI) | € 167 mln. | € 45,3 mln. | € 51 mln. 2) | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Aantal ondersteunde bedrijven aan regelingen (RIG/IenD/SITI, Demonstraties Chemport Europe) | 78 | 76 | 82 | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Met ingang van 2023 is Groninger Ondernemersregeling (GO) niet meer van toepassing. De Subsidie Investeren in Toekomstbestendige Industrie (SITI) en de Subsidieregeling Demonstraties in Chemport Europe zijn toegevoegd met ingang van 2023.
Voor IenD-5 kunnen aanvragen worden ingediend van 1 maart 2023 tot 1 maart 2025. Voor de regeling is € 2 miljoen beschikbaar gesteld, waarvan € 1 miljoen specifiek voor het aardbevingsgebied.
- Realisatie RIG nog niet bekend. De middelen uit RIG zijn volledig beschikt in 2021.
- Beëindiging van de RIG zorgt ook voor een lager investeringsvolume in 2023 ten opzichte van de jaren ervoor.
NB. In deze tabel zijn de indicatoren en streefwaarden opgenomen zoals aangegeven in Uitvoeringsprogramma Groningen@Work 2020-2023. Het uitvoeringsprogramma is op 20 november 2020 vastgesteld en op 17 februari 2021 door Provinciale Staten behandeld. Het Uitvoeringsprogramma Groningen@Work loopt tot en met 2023.
Bij het opstellen van het nieuwe programma Economie en Arbeidsmarkt 2024-2027 zullen wij bij het definiëren van de nieuwe indicatoren aansluiten bij de provinciebrede discussie over indicatoren. Hierbij zullen wij waar mogelijk de verbinding zoeken met andere beleidsterreinen. Omdat nu nog niet bekend is welke indicatoren voor 2024 tot 2027 worden gehanteerd, vullen wij de streefwaarden van de huidige indicatoren met 'nader te bepalen'. Wij streven ernaar het nieuwe programma en de indicatoren in het voorjaar 2024 gereed te hebben.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
BREDE ECONOMISCHE VISIE
Nieuw programma Arbeidsmarkt & Economie (waaronder chemische sector)
- Opstellen en vaststellen nieuw programma Economie en Arbeidsmarkt en Uitvoeringsprogramma 2024 tot en met 2027, waar we verbindingen leggen met andere beleidsterreinen. We blijven inzetten op het toekomstbestendig maken van bedrijven met de nadruk op verduurzaming en vergroening van de (proces)industrie, digitalisering van het mkb en zorg dragen voor een goede aansluiting onderwijs/arbeidsmarkt.
- Wij streven ernaar het nieuwe programma in het voorjaar 2024 gereed te hebben. Aan de hand van het nieuwe programma zullen we de prestaties voor 2024 bepalen.
Regulier
- Uitvoeren Just Transition Fund;
- Verder vormgeven van de Suikeragenda.
Afhankelijkheden bij uitvoering:
Invloeden van buitenaf zoals de economische gevolgen van de energiecrisis voor de industrie, oorlog in Oekraïne, internationale handelsconflicten en afhankelijkheden van noordelijke bedrijfsvestigingen ten opzichte van hoofdkantoren die elders gevestigd zijn.
Beleidsdoel Arbeidsmarkt
Beleidsdoel Arbeidsmarkt |
---|
Verbeteren van de balans arbeidsmarkt en bevorderen van participatie
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
% bruto arbeidsparticipatie (werkgelegenheid) t.o.v. de totale beroepsbevolking in de leeftijd van | 71,8% | 73,3% | 68,8% | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. n.t.b. |
Landelijke waarde | 73,5% | 74,8% | 70,8% | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Eigen indicatoren | |||||||
Jaarlijkse groei werkgelegenheid Groningen (GR) t.o.v. Nederland (NL) 2) | GR: | GR: | GR: | n.t.b. n.t.b. | n.t.b. n.t.b. | n.t.b. n.t.b. | n.t.b. n.t.b. |
Regionale component in de werkloosheid (verschil nationale en Groninger werkloosheid) 2) | 0,7% | 0,5% | 1,0% | 1,0% | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
- Bron: LISA/CBS, zie waarstaatjeprovincie.nl.
- Bron realisatie: CBS. Bron prognoses: NOA 2020 (2022-2024: gemiddeld jaarlijkse ontwikkeling). Het jaar 2020 zijn voorlopige cijfers, voorlopige cijfers 2021 worden bekend gemaakt in oktober 2022.
NB. In deze tabel zijn de indicatoren en streefwaarden opgenomen zoals aangegeven in Uitvoeringsprogramma Groningen@Work 2020-2023 . Het uitvoeringsprogramma is op 20 november 2020 vastgesteld en op 17 februari 2021 door Provinciale Staten behandeld. Het Uitvoeringsprogramma Groningen@Work loopt tot en met 2023.
Bij het opstellen van het nieuwe programma Economie en Arbeidsmarkt 2024 tot en met 2027 zullen wij bij het definiëren van de nieuwe indicatoren aansluiten bij de provinciebrede discussie over indicatoren. Hierbij zullen wij waar mogelijk de verbinding zoeken met andere beleidsterreinen. Omdat nu nog niet bekend is welke indicatoren voor 2024 tot 2027 worden gehanteerd, vullen wij de streefwaarden van de huidige indicatoren met 'nader te bepalen'. Wij streven ernaar het nieuwe programma en de indicatoren in het voorjaar 2024 gereed te hebben.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Nieuw programma Arbeidsmarkt & Economie (waaronder Human Capital Agenda)
- Opstellen en vaststellen nieuw programma Economie en Arbeidsmarkt en Uitvoeringsprogramma 2024 tot en met 2027, waar we verbindingen leggen met andere beleidsterreinen. We blijven inzetten op het toekomstbestendig maken van bedrijven met de nadruk op verduurzaming en vergroening van de (proces)industrie, digitalisering van het mkb en zorg dragen voor een goede aansluiting onderwijs/arbeidsmarkt.
- Wij streven ernaar het nieuwe programma in het voorjaar 2024 gereed te hebben. Aan de hand van het nieuwe programma zullen we de prestaties voor 2024 bepalen.
Regulier
N.v.t.
Afhankelijkheden bij uitvoering:
We werken bij de uitvoering van de actielijnen samen met andere partijen, waaronder Werk in Zicht, het samenwerkingsverband van gemeenten, UWV en SW-bedrijven. De provinciale rol verschilt per activiteit (onder andere faciliterend, verbindend, initiërend).
Beleidsdoel Vestigingsklimaat
Beleidsdoel Vestigingsklimaat |
---|
Vergroten van de aantrekkelijkheid voor bedrijven, instellingen en werknemers.
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
Groei bruto regionaal product (BRP), inclusief aardgas 1) Landelijke waarde | 3,9% 4,9% | 2,2% 4,5% | -2,0% 1,4% | n.t.b. n.t.b. | n.t.b. n.t.b. | n.t.b. n.t.b. | n.t.b. n.t.b. |
Eigen indicatoren | |||||||
Aantal startende bedrijven 2) | 6.773 | 6.718 | 5.000 | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Groei bruto regionaal product (BRP), exclusief aardgas 3) | n.v.t. | n.v.t. | 1,4% | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
- Bron: CBS, zie waarstaatjeprovincie.nl.
De realisatiecijfers 2021 en 2022 zijn voorlopig. In november 2023 komen de definitieve cijfers over 2021 en de voorlopige cijfers over 2022 beschikbaar.
- Cijfers KvK Bedrijvendynamiek.
- Realisatiegegevens zijn niet meer beschikbaar. Vanwege geheimhouding van aardgasopbrengsten is het niet (meer) mogelijk een onderscheid te maken tussen export inclusief en exclusief de handel in aardgas.
NB. In deze tabel zijn de indicatoren en streefwaarden opgenomen zoals aangegeven in Uitvoeringsprogramma Groningen@Work 2020-2023 . Het uitvoeringsprogramma is op 20 november 2020 vastgesteld en op 17 februari 2021 door Provinciale Staten behandeld.
Bij het opstellen van het nieuwe programma Economie en Arbeidsmarkt 2024 tot en met 2027 zullen wij bij het definiëren van de nieuwe indicatoren aansluiten bij de provinciebrede discussie over indicatoren. Hierbij zullen wij waar mogelijk de verbinding zoeken met andere beleidsterreinen. Omdat nu nog niet bekend is welke indicatoren voor 2024 tot 2027 worden gehanteerd, vullen wij de streefwaarden van de huidige indicatoren met 'nader te bepalen'. Wij streven ernaar het nieuwe programma en de indicatoren in het voorjaar 2024 gereed te hebben.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Nieuw programma Arbeidsmarkt & Economie (waaronder digitale sector)
- Opstellen en vaststellen nieuw programma Economie en Arbeidsmarkt en Uitvoeringsprogramma 2024 tot en met 2027, waar we verbindingen leggen met andere beleidsterreinen. We blijven inzetten op het toekomstbestendig maken van bedrijven met de nadruk op verduurzaming en vergroening van de (proces)industrie, digitalisering van het mkb en zorg dragen voor een goede aansluiting onderwijs/arbeidsmarkt.
- Wij streven ernaar het nieuwe programma in het voorjaar 2024 gereed te hebben. Aan de hand van het nieuwe programma zullen we de prestaties voor 2024 bepalen.
Acquisitie: Vergroten aantrekkelijkheid voor bedrijven, instellingen en werknemers
- Uitvoering herziene acquisitieaanpak voor de komende vijf jaar, met duidelijke doelen en onderlinge rolverdeling tussen provincie, GSP en NOM op het gebied van acquisitie.
Regulier
N.v.t.
Afhankelijkheden bij uitvoering:
Invloeden van buitenaf zoals de economische gevolgen van de energiecrisis voor de industrie, oorlog in Oekraïne, internationale handelsconflicten en afhankelijkheden van noordelijke bedrijfsvestigingen ten opzichte van hoofdkantoren die elders gevestigd zijn.
Bijdrage verbonden partij Groningen Seaports (GSP) aan beleidsdoel
- Vervullen van de publieke taken in verband met het nautisch beheer, de scheepvaart, de havens en de vaarwegen in het beheergebied;
- Bevorderen van de verdere ontwikkeling en het gebruik van de havens en de daarbij behorende industrieterreinen gelegen in de gemeenten Delfzijl en van de Eemshaven en de daarbij behorende industrieterreinen gelegen in de gemeente Eemsmond.
Bijdrage verbonden partij N.V. NOM aan beleidsdoel
- Innoveren - Door 'Innoveren' wordt de economische structuur van het noordelijke landsdeel (Drenthe, Fryslân en Groningen) voor de lange termijn versterkt door bij te dragen aan clusters van kansrijke bedrijvigheid waarmee het noordelijk landsdeel zich kan profileren;
- Internationaliseren - Internationaliseren betreft primair het aantrekken van (buitenlandse) ondernemingen naar de regio en het verankeren van deze ondernemingen in de regio. Daarnaast onderhoudt de NOM intensieve contacten met buitenlandse bedrijven in Noord-Nederland;
- Investeren - verstrekken van risicodragend kapitaal (leningen, aandelenkapitaal) voor het bedrijfsleven ten behoeve van vestiging, groei en vernieuwing van ondernemingen.
- TopDutch - TopDutch zet Noord-Nederland op de kaart! Met een gezamenlijke branding campagne wil TopDutch het onderscheidende vermogen en de kracht van het Noorden onder de aandacht brengen. Doel: internationale partners aantrekken te investeren, samen te werken of zich te vestigen om waarde toe te voegen aan de sociaal-economische ontwikkeling van de regio. Noord-Nederland leidt belangrijke systeemtransities in industrieën, zoals groene energie en groene chemie, digitale innovatie en water-tech, gezond ouder worden en de toekomst van voedsel. Maar het kan altijd beter en het moet sneller. Daarvoor zijn nog meer getalenteerde mensen nodig, maar ook internationale investeerders en bedrijven. Daarbij gaat het niet om aantallen en grootte, maar om waarde. Ze moeten een aanvulling zijn. Of juist een missende schakel.
Bijdrage verbonden partij Investeringsfonds Groningen (IFG) aan beleidsdoel
- Als revolverend fonds deelnemen in andere fondsen voor het bedrijfsleven ten behoeve van vestiging, groei en vernieuwing van ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf in Groningen; de opbrengsten van de investeringen worden weer ingezet voor nieuwe aanvragen.
- Als Acquisitiefonds Groningen (onderdeel van IFG) rechtstreeks deelnemen in ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf in Groningen en rechtstreeks risicodragend kapitaal verstrekken aan nieuw te vestigen kleine en middelgrote ondernemingen in Groningen.
- IFG heeft de opdracht om financieel minimaal 90% revolverend te zijn en aan het eind van de looptijd van het fonds (31 december 2035) tenminste 480 structurele arbeidsplaatsen (fte's) te hebben gecreëerd.
Bijdrage verbonden partij Groningen Airport Eelde (GAE) aan beleidsdoel
- Bevorderen van het regionale acquisitieklimaat, economie en werkgelegenheid en logistieke infrastructuur door verbeterde (intercontinentale) connectiviteit; zowel vanuit Noord-Nederland als naar Noord-Nederland.
Bijdrage verbonden partij Groninger Groeifonds aan beleidsdoel
- Het Groninger Groeifonds is een revolverend investeringsfonds en biedt (achtergestelde) leningen aan of neemt een aandeel in bedrijven die in Noord-Groningen gevestigd zijn, zich daar willen vestigen of plannen hebben met een aantoonbare economische impact in de regio.
Vrijetijdseconomie
Beleidsdoel Vrijetijdseconomie
Beleidsdoel Vrijetijdseconomie |
---|
Betere benutting van de toeristisch-recreatieve potentie door het aantrekken van meer bezoekers die langer blijven, waardoor de toeristische bestedingen toenemen. Deze inkomsten dragen bij aan werkgelegenheid, nieuwe bedrijven en meer investeringen in het gebied. Ontwikkelingen die goed zijn voor de regio en haar inwoners en bijdragen aan de brede welvaart.
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Ontwikkeling aantal toeristische overnachtingen ten opzichte van het voorgaande jaar | Gron.: | Gron.: | % Gr >= | % Gr >= | % Gr >= | % Gr >= | % Gr >= % NL |
Ontwikkeling aantal banen in de vrijetijdssector ten opzichte van het voorgaande jaar | Gron.: | Gron.: | % Gr >= | % Gr >= | % Gr >= | % Gr >= | % Gr >= % NL |
Ontwikkeling aantal bedrijven in de vrijetijdssector ten opzichte van het voorgaande jaar (bron: LISA) | Gron.: | Gron.: | % Gr >= | % Gr >= | % Gr >= | % Gr >= | % Gr >= % NL |
Ontwikkeling waarderingscijfer dat bezoekers aan Groningen aan Groningen als toeristische bestemming geven ten opzichte van de periode daarvoor | 7,8 | n.v.t. | waar- |
Prestaties |
---|
Prioriteiten
VRIJETIJDSECONOMIE
Vrijetijdseconomie:
- Vaststellen van het Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie 2024-2027, als onderdeel van de Visie Vrijetijdseconomie 2021-2030 (indien nog niet afgerond in 2023).
Regulier
N.v.t.
(Inter)nationale lobby en samenwerking
Beleidsdoel (Inter)nationale lobby en samenwerking
Beleidsdoel (Inter)nationale lobby en samenwerking |
---|
Versterken van het internationaal-economisch profiel en internationale kennisuitwisseling
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Aantal deelnemende mkb-bedrijven aan grensoverschrijdende innovatieve trajecten 1) | 101 | 2 | 40 | 60 | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. |
Omvang Europese en nationale subsidies 2) | € 23 mln. | € 9 mln. | € 60 | € 60 mln. | € 50 | € 45 mln. | € 40 mln. |
- Dit aantal betreft mkb-deelname in de huidige EU-programmaperiode (2014-2020) voor grensoverschrijdende samenwerking (Interreg A). In 2020 zijn de laatste projecten gestart met deelname van Groningse mkb-bedrijven. Vanaf 2022 zullen nieuwe Interreg A-projecten in de nieuwe EU-programmaperiode (2021-2027) worden opgestart.
- Vanaf 2022 ca. € 40 miljoen JTF per jaar.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
AGENDA INTERNATIONALISERING
Aangaan en versterking internationalisering
- Internationalisering:
Het aangaan en waar nodig versterken van de internationale samenwerking, interne organisatie, externe oriëntatie en netwerken om de doelstellingen uit het beleidsprogramma Internationalisering te realiseren
Resultaat 2024
- Presentatie geactualiseerd beleidskader Internationalisering.
Public affairs (inclusief lobby)
- Public Affairs (PA):
Het actief onderhouden en aangaan van externe relaties in het kader van de dynamische lobby- agenda (zie ook programma 7) als ook het Beleidsprogramma Internationalisering en het bezoeken en organiseren van relevante (digitale) netwerkevents.
Resultaat 2024
- Actief onderhouden en aangaan van (inter)nationale en externe contacten en PA-uitingen in het kader van het hoofdlijnenakkoord.
Professionalisering lobby
- Lobbyen op Nederlandse, Duitse en Europese schaal op basis van inhoudelijke agenda’s die onderling zijn afgestemd en met focus op de opgaven van Groningen en Noord-Nederland, zoals overeengekomen met onze partners en vastgelegd in het hoofdlijnenakkoord.
Regulier
- Stimuleren van Europese (samenwerkings)projecten passend bij de prioritaire thema's uit de Agenda Internationaal;
- Uitvoering van Europese Programma's (JTF, Interreg, EFRO);
- Uitvoeren van programma's gericht op internationalisering (van het mkb) via onder andere Europese Programma's als Interreg A, EFRO;
- Uitbouwen van samenwerking op alle niveaus op het gebied van energie (waterstofeconomie, wind op zee) en mobiliteit (Wunderline) met Noordwest-Duitsland waarbij samengewerkt wordt met de andere noordelijke provincies en/of de gemeente Groningen;
- Uitvoering geven aan de intentieverklaring Waterstof ten behoeve van de op te zetten crossborder Hydrogen Valley (grensoverschrijdende waterstofregio) die tussen Noord-Nederland en Nedersaksen in 2022 is ondertekend;
- Uitvoeren van de samenwerkingsagenda’s met Nedersaksen uit en trekken, waar mogelijk, samen met Nedersaksen en de regio op in Brussel op het gebied van Europese regionale samenwerking;
- Organiseren van relatie- en netwerkbijeenkomsten en ontmoeten partners in Nederland, Duitsland en Europa: onder andere de externe nieuwjaarsreceptie, werkbezoeken van het college, werkbezoeken van Kamerleden en Europarlementariërs en de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel.