Mobiliteit
Beleidsdoel Publieke mobiliteit
Beleidsdoel Publieke mobiliteit |
---|
Een dekkend netwerk van publieke mobiliteit bestaande uit trein, bus en hubtaxi van voldoende kwaliteit en veiligheid
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
Klantwaardering regionaal openbaar vervoer waarvoor provincie concessie verleent (trein respectievelijk bus)1) Landelijke waarde | 7,7 7,9 | 7,4 7,5 resp. 7,9 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | ||
Eigen indicatoren | |||||||
Reizigersgroei HOV 2) | 90% | gelijk aan 2019 | |||||
Reizigersgroei OV geheel 2) | 90% | gelijk aan 2019 | |||||
- HOV: trein (reizigerskilometers) 2) | 130,5 mln. | 185,0 mln. | |||||
- HOV: bus (passagiers) 2) | 6,6 mln. | 6,6 mln. | |||||
- Overig OV (GD en KLOV) (passagiers) 2) | 6,8 mln. | 6,8 mln. | |||||
Punctualiteit trein en bus: - Percentage treinen dat maximaal binnen 180 seconden (3 minuten) aankomt op de eindbestemming en hoofdstation Groningen | 95,4% 3) | 94,3% 3) | 95% | 95% | |||
- Percentage treinen komt maximaal binnen 300 seconden (5 minuten) aan op de eindbestemming en hoofdstation Groningen | 97,9% 3) | 97,3% 3) | 99% | 99% | |||
- Percentage van de bussen dat te vroeg vertrekt van knooppunten (stations en hubs) | 0% | 0% | |||||
- Percentage van de bussen dat maximaal binnen 180 seconden (3 minuten) aankomt op de knooppunten (stations en hubs) | 100% | 100% | |||||
Hubs: | 20% | 50% | 100% | ||||
- Percentage Groninger hubs waarop deelmobiliteit wordt aangeboden | 5% | 15% | 30% | ||||
- Waardering hubs door gebruikers rapportcijfers | 6,5 | 6,8 | 7,0 |
NB. Bovenstaande indicatoren worden jaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- Bron: OV-klantenbarometer.
NB. De cijfers over 2020 en 2021 kunnen niet worden vergeleken met die van eerdere jaren. De meting van 2020 vond plaats in het eerste kwartaal, nog voor de coronapandemie, in plaats van het hele kalenderjaar. De meting van 2021 betreft alleen het najaar, tijdens de coronapandemie. De groep reizigers was in 2021 anders van samenstelling: met onder andere minder forenzen door thuiswerken en minder studenten door online onderwijs. Daarbij moesten reizigers verplicht een mondkapje dragen. Ook in de uitvoering van het onderzoek waren er in 2021 belangrijke verschillen.
- De afgelopen ‘coronajaren’ hebben laten zien dat reizigers niet meteen, maar geleidelijk terugkeren naar het openbaar vervoer.
- De concessie stelt dat de punctualiteitscijfers gecorrigeerd dienen te worden voor vertragingen die niet aan Arriva verwijtbaar zijn. In de hier opgenomen cijfers heeft deze correctie nog niet plaatsgevonden.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Programma Mobiliteit provincie Groningen
Regulier
- We zetten ons in om - na corona - weer meer mensen gebruik te laten maken van het openbaar vervoer. Bij voldoende reizigers voldoen we zo snel mogelijk met de dienstregeling weer minimaal aan het Basisnetwerk Publieke Mobiliteit, zoals opgenomen in het Programma Mobiliteit.
- We voeren exploitatiebeheer uit voor de trein en sturen het OV-bureau aan om dit voor het busvervoer te doen. Daarbij zorgen we ervoor dat de dienstregelingen zo goed mogelijk op elkaar aansluiten.
- Wij zetten vervolgstappen in fase 2 van de doorontwikkeling van de hubs door het bieden van voorzieningen die het gebruik van publieke mobiliteit aantrekkelijk maken. Iedere hub kan een andere invulling krijgen. De uitrol van hubs zal in de periode tot en met 2027 plaatsvinden.
- We starten, samen met onze partners, een onderzoek naar de wenselijkheid voor reizigers om alle publieke mobiliteit binnen onze provincie vanuit één uitvoeringsorganisatie aan te sturen en te coördineren. Verwacht wordt dat het onderzoek in 2026 wordt afgerond.
- We maken inzichtelijk welke maatregelen nodig zijn bij de spoorbrug Noord-Willemskanaal om bij de doorkoppeling van de regionale treindiensten - na afronding van het project Groningen Spoorzone - naast de geplande dienstregeling voor de treinen ook voldoende openingstijd te hebben voor de doorvaart van boten. Eventueel benodigde maatregelen worden genomen voordat de doorkoppeling wordt ingevoerd.
- We werken verder aan de voorbereidingen voor de aanleg van de treinverbinding Veendam-Stadskanaal. Er is geconstateerd dat voor de ruimtelijke procedure een projectbesluit nodig is. De implicaties hiervan op het project Veendam- Stadskanaal worden nader beschouwd. Ook werken we verder aan bouwstap 1 van de Wunderline. Ook worden de werkzaamheden aan het project Groningen Spoorzone voortgezet.
- We werken samen met Arriva, ProRail, provincie Fryslân en het Rijk verder aan de voorbereidingen voor de invoering van ERTMS (European Rail Traffic Management System) op de sporen in Groningen en Fryslân.
- Grote transitie Wonen en bereikbaarheid: Deltaplan voor het Noorden
Onder de noemer Deltaplan voor het Noorden werken wij met de samenwerkingspartners aan de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en de verbetering van het bestaande spoor tussen de Randstad en Groningen:
- Wij onderzoeken het ontwikkelingsperspectief woningbouw en economie voor de Lelylijn in samenhang met de Nedersaksenlijn en de maatregelen voor het bestaande spoor.
- Wij voeren, met de samenwerkingspartners, MIRT-onderzoeken uit naar de Lelylijn en de Nedersaksenlijn met als doel tijdens het BO MIRT in het najaar van 2024 een Startbeslissing te krijgen zodat daarna gestart kan worden met de Verkenningsfase van deze projecten.
- Ook voeren we onderzoek uit naar verbeteringen op het bestaande spoor om tijdens het BO MIRT 2024 voor elementen van dit programma Bestaand Spoor een MIRT-onderzoek te kunnen starten.
- In opdracht van het Rijk wordt samen met ons en de andere samenwerkingspartners door ProRail onderzocht welke infrastructurele maatregelen op het spoor nodig zijn om het knelpunt (de 'flessenhals') bij Meppel op te lossen. Binnen het programma Bestaand Spoor wordt ook onderzocht welke extra maatregelen nodig zijn om een derde en vierde intercity tussen Groningen en Zwolle mogelijk te maken.
- Ook het mobiliteitssysteem van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn gezamenlijk wordt bekeken en daarbij worden er 'no-regret'-maatregelen voor het bestaande spoor geïdentificeerd.
Zie ook paragraaf 9. Grote transities.
- Risicoreservering exploitatie Openbaar Vervoer
In de bestemmingsreserve OV voor 2023 en verder resteert nu € 4.536.840. Met uitvoering van de motie M002 'In stand houden buslijnen' worden de regionale buslijnen voor 2023 en 2024 op het huidige niveau in stand gehouden, Uitvoering van deze motie wordt uit de bestemmingsreserve gefinancierd.
Bijdrage verbonden partij OV-bureau Groningen Drenthe aan beleidsdoel
- In juli 2022 is de motie M415 'Busje komt zo?' aangenomen, waardoor de eerder voorgestelde bezuinigingen op de lijnen 45 Spijk-Loppersum, 139 via Enumatil en 637 Zoutkamp-Zuidhorn zijn vervallen. Deze lijnen blijven op kosten van de provincie Groningen rijden tot en met 2026, het moment dat we verwachten dat de reizigersaantallen weer op het niveau van pre-corona liggen. Hiervoor is aanvullend € 1,85 miljoen benodigd vanaf 2023 (€ 462.500 per jaar); dit wordt gedekt uit de vrije ruimte binnen de Algemene middelen.
Beleidsdoel Actieve mobiliteit
Beleidsdoel Actieve mobiliteit |
---|
Meer mensen op de fiets en aan het lopen, om daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid van onze provincie, aan duurzaamheid en aan de gezondheid van onze inwoners; daarnaast een afname van het aantal (ernstige) ongevallen met betrokkenheid van fietsers
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Stijging van het fietsgebruik1) | 2,39 | 15% meer t.o.v. 2017 | 18% meer t.o.v. 2017 | ||||
Tevredenheid fietsers | 7,3 | 7,3 | 7,5 | 7,5 | |||
Aantal slachtoffers onder fietsers terugbrengen naar nul in 2050 | 148 | 180 3) | 20% | 25% | |||
Tevredenheid van fietsers over het routenetwerk van recreatieve fietsverbindingen in de provincie 4) | 8,0 | 8,0 | |||||
Waardering van gebruikers voor de fietsvoorzieningen bij OV-punten2) | 6,7 | 7,1 | 7,5 | 7,5 | |||
Waardering van het wandelknooppunten-netwerk (op schaal 1-10)5) | 7,8 | 7,5 | 7,9 | ||||
Lengte van het wandelknooppunten-netwerk (2021 = 3011 km)6) | 3011 km | idem als in 2021 | 2% extra km | ||||
Knelpunten in openingstijden en bediening van onze vaarwegen verminderen7) | geen ver-slech-tering huidige situatie |
- Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd. Bron is landelijke ODIN-data, uitgedrukt in fietskilometers per persoon per dag. Doelstelling is in lijn met de landelijke doelstelling van Tour de Force: 20% meer fietskilometers in 2027 ten opzichte van 2017.
- Deze indicator wordt tweejaarlijks gemeten en gerapporteerd door middel van een fietsenquête onder inwoners.
- Dit is een voorlopig cijfer.
- De invulling van deze indicator is gewijzigd ten opzichte van het Programma Mobiliteit; het doel is hetzelfde, maar de manier van meten is aangepast. Oorspronkelijk werd de kwaliteit van het routenetwerk van recreatieve fietsverbindingen gemonitord door middel van een tweejaarlijks onderzoek van het Landelijk Fietsplatform (Kwaliteitsmonitor fietsregio's). Gelet op een gewijzigde onderzoeksmethode in 2022 (met een trendbreuk als gevolg) en onzekerheid over de continuïteit van het onderzoek, wordt vanaf 2024 uitgegaan van het rapportcijfer dat inwoners van onze provincie het fietsknooppuntennetwerk geven. Dit rapportcijfer meten we door middel van de fietsenquête die we als provincie zelf tweejaarlijks uitvoeren.
- Deze indicator wordt vierjaarlijks gemeten en gerapporteerd door het Routebureau Groningen.
- Deze informatie kan jaarlijks worden opgevraagd bij het Routebureau Groningen.
- De vaarwegennota wordt nog vastgesteld, en daarna vindt de uitvoering van beleid plaats. Dit is nog niet gereed in 2025, waardoor er voor 2025 geen streefwaarden opgenomen kunnen worden.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Programma Mobiliteit provincie Groningen
Regulier
- Werkgeversaanpak Groningen Bereikbaar: de succesvolle aanpak van Groningen Bereikbaar in en rondom de stad Groningen breiden we uit naar de hele provincie. We willen 20 nieuwe bedrijven aanhaken om de fiets te promoten.
- HiBike: we zetten de ingeslagen weg door en willen op 20 scholen HiBike aanbieden.
- Kinderfietsroutes: we verwachten in 2024 partijen te hebben gevonden die kunnen helpen in het landelijk uitrollen van de Kinderfietsroutes.
- Fietsenstallingen op treinstations: we leveren extra fietsenstallingen op treinstations Grijpskerk, Bedum, Martenshoek en Winschoten.
- Fietsenstallingen bij bushaltes: we realiseren een uitbreiding en of opwaardering van fietsenstallingen bij twaalf provinciale bushaltes.
- Fietscommunity: we organiseren dit jaar 3 bijeenkomsten en willen 10 nieuwe partijen aanhaken aan de fietscommunity. Vanuit onze subsidieregeling ondersteunen we minimaal twee projecten.
- Fietsberg: we ronden het tweede haalbaarheidsonderzoek af, waarmee we een concreet plan hebben liggen voor de uitvoering. Hiermee geven we uitvoering aan motie M438 'Recreatie op hoger niveau'.
- Aanpak fietsoversteken: verbeteren van de verkeersveiligheid op zes fietsoversteken over provinciale wegen.
- We stellen een nieuw Werkplan Fiets voor de periode 2024-2027 vast.
- Uitvoeren van diverse (nader te bepalen) projecten uit de eind 2023 vast te stellen Loopagenda.
Beleidsdoel Goederenvervoer en logistiek
Beleidsdoel Goederenvervoer en logistiek |
---|
In samenwerking met logistieke partners versterken, verslimmen, vergroenen en verduurzamen van logistieke netwerken
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Aandeel wegtransport in totaal goederenvervoer | -5% | ||||||
Aandeel beroepsvaart in totaal goederenvervoer | +5% | ||||||
Aandeel spoorvervoer in totaal goederenvervoer | geen afname | ||||||
Zero-emissie goederenstromen over de weg | binnen-stad Gronin-gen zero-emissie | ||||||
Aantal OV-hubs die tevens een belangrijke logistieke functie hebben | 2 | ||||||
Aantal openbare laadlocaties voor goederenvervoer | p.m. |
NB. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Programma Mobiliteit provincie Groningen
Regulier
- Met de programmalijn 'Netwerken duurzaam op orde brengen' ontwikkelen we een digitale netwerkkaart logistiek en goederenvervoer met daarin een overzicht van kansen en verbeteringen van dit grootschalige netwerk.
- Met de programmalijn 'Logistiek als smeerolie voor de maatschappij':
- ondersteunen we pilots om te komen tot de 'modal shift' ( is de verschuiving naar een andere, duurzamere vorm van transport, zoals van vervoer over de weg naar vervoer per spoor of water ) met minimaal één case in 2024;
- verbinden we vraag en aanbod in de logistiek door de inzet van een logistieke makelaar.
- Met de programmalijn 'Logistiek als katalysator voor werkgelegenheid, kennisontwikkeling en inclusiviteit':
- brengen we elk kwartaal een nieuwsbrief logistiek uit;
- ontwikkelen we een factsheet logistiek en goederenvervoer;
- onderzoeken we de mogelijkheden voor een pilot kennisdeling en inclusiviteit.
- Met de programmalijn 'Logistiek in Groningen versterken' pakken we een regierol voor logistiek en goederenvervoer door:
- inzetten van een logistieke kwartiermaker en het opstellen van een plan van aanpak voor de komende vijf jaar;
- organiseren van een logistiek congres en inzetten op netwerkontwikkeling;
- deelnemen aan het Interreg-project InnoWaTR;
- kartrekker zijn van het logistieke platform waarbij instanties, universiteit en bedrijfsleven met elkaar van gedachten wisselen over de ontwikkelingen en innovaties binnen het logistieke speelveld ;
- inzetten op de ontwikkeling van de noordelijke goederenvervoercorridor door het opstellen van een gezamenlijk werkplan en de ondertekening van een Letter of Intent.
Beleidsdoel Infrastructuur
Beleidsdoel Infrastructuur |
---|
Een goed functionerend wegennet, vaarwegennet en fietsnetwerk van voldoende kwaliteit, in samenhang met de ruimtelijke en maatschappelijke opgaven
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Percentage weglengte kernwegennet dat voldoet aan de inrichtingseisen (gebaseerd op de CROW-richtlijnen) | 15% | ||||||
Percentage lengte kernvaarwegennet dat voldoet aan eisen vaarwegklasse1) | |||||||
De onderhoudsachterstand van de wegen bedraagt niet meer dan de landelijke norm van 7-9%2) | 8% | 8% | 7-9% | 7-9% | 7-9% | ||
CO2-neutrale en circulaire infrastructuur3) | |||||||
Aantal wegvakken/kruispunten op provinciale wegen waar bus vertraging oploopt | 0 | ||||||
Gebruik doorfietsroutes: | +20% | ||||||
Gebruik regionale hoofdfietsroutes: | +5% |
NB. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd, tenzij anders aangegeven.
- De vaarwegennota wordt nog vastgesteld, en daarna vindt de uitvoering van beleid plaats. Dit is nog niet gereed in 2025 waardoor er voor 2025 geen streefwaarden kunnen worden opgenomen. Streefwaarde voor 2030 is 30%.
- Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- Zie gedetailleerde uitwerking routekaart zero-emissie mobiliteit en infrastructuur (Uitvoeringsprogramma Mobiliteit).
- De invulling van deze indicator is gewijzigd ten opzichte van het Programma Mobiliteit; het doel is hetzelfde, maar de manier van meten is aangepast. Voor de doorfietsroutes en regionale hoofdfietsroutes vergelijken we het aantal fietsers in het jaar voordat het eerste begin van de betreffende fietsroute is gerealiseerd met jaar waarvan de laatste fietsteldata beschikbaar is na realisatie van de fietsroute. Het verschil drukken we per doorfietsroute procentueel uit, waarna we het gemiddelde van deze procentuele toenames als indicator van de toename in het fietsgebruik hanteren. Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en verantwoord.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Programma Mobiliteit provincie Groningen
Regulier
- Fiets:
- Doorfietsroute Ten Boer-Groningen: opleveren laatste deel van de doorfietsroute ('vorktand zuid');
- Doorfietsroute Leek-Groningen: opleveren deelgebied E (fietspad langs het Leekster Hoofddiep tussen Leek en Lettelbert) en start realisatie deelgebied C (De Hooilanden tussen de Hoofdstraat en de Matsloot);
- Doorfietsroute Assen-Groningen: opleveren gedeelte Haren-Witte Molen + vastgesteld realisatiebesluit door Provinciale Staten over het deel Witte Molen - Oosterbroekweg;
- Doorfietsroute Zuidlaren-Haren(-Groningen): vastgesteld planuitwerkingsbesluit en realisatiebesluit (beide door Provinciale Staten);
- Fietsbrug Zoutkamp en vrijliggend fietspad: oplevering fietsbrug over Reitdiep;
- Vrijliggend fietspad N865: starten met ruimtelijke procedures voor vrijliggend fietspad;
- Vrijliggend fietspad N983: starten met ruimtelijke procedures voor vrijliggend fietspad;
- Fietsverbinding Zuidhorn-Leek: vastgesteld planuitwerkingsbesluit (keuze voorkeursalternatief door ons college);
- Regionale Hoofdfietsroute Appingedam-Delfzijl: opleveren fietsroute (initiatiefnemer: gemeente Eemsdelta - wij verstrekken subsidie).
- Overige infrastructuur
- Uitvoeren project Knijpsbrug, medio 2024.
- Het project Blauwe Roos bij Winschoten wordt uitgebreid met groot onderhoud aan de Beersterbrug en Rozenbladrotonde. Uitvoering start in 2024.
- Groningen Bereikbaar levert in 2024 met haar stakeholderaanpak, communicatie en netwerkmanagement een essentiële bijdrage aan de ingebruikname van de Ring Zuid.
Ook ronden we de nieuwe bestuursovereenkomst af waarin afspraken worden gemaakt over de taken, organisatie en financiële middelen van Groningen Bereikbaar na 2024. - Vervangen van in totaal acht verkeersregelinstallaties (VRI’s):
Twee VRI's worden vervangen omdat deze technisch zijn afgeschreven en zes VRI's worden vervroegd vervangen, omdat de firma Siemens stopt met VRI's en ook geen onderhoudsondersteuning meer biedt. - Ring Zuid:
De fasegewijse ingebruikname van de verbouwde Ring Zuid vindt plaats. De operatie om het ongelijkvloerse Julianaplein en de Verdiepte ligging fasegewijs aan te sluiten en in gebruik te nemen start in maart 2024. Planning is dat deze in september 2024 wordt afgerond met de ingebruikname van de Verdiepte Ligging en het Julianaplein. - Uitvoeren project N355:
Starten met de planologische procedure en de contractvoorbereiding. - Rondweg Bedum:
De afrondende werkzaamheden vinden plaats en er wordt een aantal provinciale percelen verkocht. - Ring West Verbindt:
Afronden van het MIRT-onderzoek Westflank Groningen en nadere afspraken maken over de financiering en verdere planvorming voor de Ring West, gezamenlijk met het Rijk en de gemeente Groningen in het BO MIRT 2024. - N33:
Met het Rijk een voorverkenning starten voor de Oeververbinding en de N33-Noord.
Dat biedt uitgangspunten die belangrijk zijn voor de doorstart van de MIRT-Procedure voor de N33-Midden en het opstarten van de MIRT-Procedure voor de N33-Noord vanuit de toegezegde middelen uit 'Nij Begun'. - Onder de vlag van de NOVEX-Regio Groningen-Assen ronden we het ontwikkelperspectief en de investeringsagenda af voor onder meer woningbouw en de daarmee samenhangende mobiliteitsopgave in de regio Groningen-Assen en bespreken wij deze met het Rijk in het BO MIRT 2024.
- Opstellen van een Masterplan Zeehavens, in samenwerking met het Rijk, in de vorm van een perspectief-, ontwikkel- en bereikbaarheidsagenda voor het gebied van Waddenzee tot Eemsdelta, Hogeland, A7/N33-zone.
- Conform het Uitvoeringsprogramma Beheer en Onderhoud provinciale infrastructuur 2021-2024 worden in 2024 de onderstaande grotere werken van (groot) onderhoud voorzien:
- N366 Stadskanaal - Oomsberg;
- N365 Vlagtwedde - Bourtange;
- N976 Sellingen - Ter Apel;
- De provinciale kunstwerken Fietsbrug de Vrijheid, Fanerbrug, Scheepsjoagersbrug, viaduct Wolddijk, Brug Damsterdiep (Winneweer en Garrelsweer), Brug Oosterwijtwerdermaar en viaduct de Horsten;
- Vervanging van twee geluidsschermen langs de westelijke ringweg (N370);
- De huidige brugleuningen worden vervangen door brugleuningen met een zogenaamde voertuig kerende functie (net als geleiderails). Uitvoering hiervan gebeurt als een brug verhardingsonderhoud krijgt. In 2024 wordt het viaduct Wolddijk van een nieuwe brugleuning voorzien.
- Vaarwegen en waterrecreatie:
In 2024 werken we volgens de programmatische aanpak vaarwegen uit de in 2023 vast te stellen beleidsnotitie Vaarwegen aan het beheer en onderhoud, de instandhoudingsverplichtingen, verkennende onderzoeken en aan waterrecreatie:
- Uitvoeren grootschalig baggerwerk in het Reitdiep;
- Uitvoeren onderhoud aan de oevers van het Winschoterdiep / A.G. Wildervanckkanaal en verwijderen van het westelijk sluishoofd in Scheemda;
- Uitvoeren van verkenningen voor de Aduarderdiepzone, voor de grondduikers Winschoterdiep en voor het onderhoud Winschoterdiep alsmede uitvoeren van 'modal shift'-onderzoeken voor de Aduarderdiepzone en Winschoterdiep;
- Voorbereiden van vervanging van de damwanden aan de westzijde van het Oude Eemskanaal, inclusief verwijderen van de bestaande nostalgische kade (voorgenomen uitvoering in 2024/2025);
- Inventariseren van mogelijke quick wins voor waterrecreatie voor de periode 2023-2027;
- Inventariseren en aanvullend technisch locatieonderzoek uitvoeren naar de mogelijkheden voor ligplaatsen met walstroom voor binnen- en recreatievaart;
- Regierol oppakken voor vaarrecreatie door onder meer kaartmateriaal op te stellen, brugbediening af te stemmen, nieuwsbrieven, folders en factsheets uit te brengen, een congres te organiseren en netwerkbezoeken te voeren.
Beleidsdoel Slimme en groene mobiliteit
Beleidsdoel Slimme en groene mobiliteit |
---|
Het verduurzamen en slimmer maken van mobiliteit en infrastructuur
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Aandeel zero-emissie voertuigen in de vloot treinen en bussen van onze OV-concessies: | 100% van de nieuw instro-mende voertui-gen | 100% van de nieuw instro-mende voertui-gen | |||||
- Bus | 50% huidige bus-vloot zero- emissie, rest rijdt op HVO | eerste 8-per-soons-bus op waterstof en eerste Q-liners zero emissie | |||||
- Trein | bouw eerste zero- emissie water-stof-treinen | ||||||
Instroom autonome voertuigen in publieke mobiliteit | Start eerste pilot met auto-nome proces-sen op busremise; | Één pilot gereed met auto-nome proces-sen op bus-remise; eerste treinen voor-zien van ATO (GoA2) worden opge-nomen in de dienst-regeling 1) | |||||
Tevredenheid over beschikbaarheid openbare laadinfrastructuur | n.v.t. | min-stens | |||||
Aandeel zero-emissie eigen provinciaal wagenpark | elk te ver-vangen voertuig (mits in de markt beschikbaar), rest rijdt op HVO | 80% van de lichte voer-tuigen, |
NB. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- In 2025 zullen de eerste treinen voorzien van ATO nog niet worden opgenomen in de dienstregeling omdat de doorlooptijd van de bouw van de treinen langer is dan was voorzien. Wel worden in 2025 de eerste treinen voorzien van ATO bij de bouw van de waterstoftreinen.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Programma Mobiliteit provincie Groningen
Regulier
- Duurzame mobiliteit en infrastructuur:
- Op basis van de Regionale Agenda Laadinfrastructuur (RAL) en de gemeentelijke laadvisies uitvoeren van de nieuwe concessie (sinds juni 2023) voor de plaatsing van laadpalen.
- Uitvoeren van het in 2023 opgestelde programma Deelmobiliteit met als hoofddoelen de bereikbaarheid in het landelijk gebied van Groningen verbeteren, het publieke mobiliteitssysteem in Groningen versterken en bijdragen aan zero-emissie mobiliteit in Groningen.
- Bredere toepassing van duurzamere en CO 2 -neutrale of besparende materialen voor onze infrastructuur (wegen- en betonbouw, kunstwerken en materieel):
We willen hierbij ook de gemeenten helpen door inkoopkrachten te bundelen en kennis zo goed mogelijk te delen. Met de 'Routekaart zero-emissie mobiliteit en infrastructuur' geven wij aan welke stappen wij de komende jaren gaan zetten. - Verder verduurzamen van het eigen wagenpark van de provincie:
De inzet blijft dat al het materieel (voertuigen/vaartuigen en dergelijke) dat vanaf nu wordt aangeschaft emissieloos is, tenzij op overtuigende wijze kan worden onderbouwd waarom hier voorlopig nog een uitzondering voor moet worden gemaakt (emissieloos tenzij...). Alle voertuigen rijden sowieso op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil: diesel van plantaardige oliën, en daarnaast geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet) als ze nog niet zero-emissie zijn, conform de 'Routekaart zero-emissie mobiliteit en infrastructuur'. - Verder verduurzamen van Publiek Vervoer door het regelen van subsidie voor de aanschaf van meerdere zero emissie achtpersoonsbussen.
En we zetten vervolgstappen voor meer zero-emissie lange afstandsbussen (waaronder de Q-liners). - Met de vervoerder werken aan de aanschaf van nieuwe zero-emissietreinen (waterstofbatterij). Eind 2023/januari 2024 vindt de gunning plaats van de aanbesteding voor de eerste vier waterstoftreinen.
- In coördinatie met de landelijke transitie op zogenaamde diesel spoorlijnen opstellen van een concreet programma voor de transitie van alle dieseltreinen in Groningen naar zero-emissiemateriaal.
- Blijven bijdragen aan en stimuleren van de overstap van de logistieke sector naar zero- emissievervoer van goederen via onder meer programma's voor slimme en groene logistiek, autonoom varen en vliegen.
- Hive.Mobility
- Bijdragen aan de werkzaamheden van Hive.Mobility opgestelde jaarplan 2024.
Verder is het nieuwe Koersdocument voor vier jaar gereed, waarin ook de bouw van het Hive Mobility Center (zie hieronder) is opgenomen. - Het Programma van Eisen is gereed voor de eerste onderdelen van het Hive Mobility Center en vindt op basis daarvan de gunning plaats van de aanbesteding voor de bouw van de eerste fase.
- Bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de, samen met gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen, in gang gezette regionale Human Capital Aanpak voor Smart Mobility.
Er loopt onder meer een zij-instroomtraject om extra mensen te werven en er wordt uitvoering gegeven aan de acties die benoemd zijn in de regionale actieplannen voor de thema's digitalisering/data, hubs/deelmobiliteit, slimme logistiek en autonoom vervoer.
- Fieldlabs autonoom vervoer
- Voortzetten van de testen en ontwikkeling met autonoom vervoer op de weg vanuit de fieldlabs hiervoor in Stadskanaal (Makeport Mercurius) en op Zernike (mogelijk ook in de Eemshaven), waaronder het verder testen met besturing op afstand, en het testen met hogere snelheden in iets drukker ruraal gebied (bijvoorbeeld hub naar dorp), als benodigde stappen op weg naar opschaling en bredere toepassing overal in de provincie ter verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid van met name het ommeland.
- Uitbreiden van de testen met en het ontwikkelen van de autonome techniek in een achttienmeterbus op het busdepot van Qbuzz, als eerste stap naar een volledig autonoom proces van wassen, laden en voorrijden. We verwachten ook deel 2, de eerste testen op een vrijliggende busbaan, te kunnen doen. Beide onderdelen zijn ook opgenomen in de Nationale Ontwikkelagenda Automatisch OV.
- We gaan door met de testen om autonoom buiten het zicht te vliegen op waterstof met zwaardere (medische) pakketten en een langere vluchtduur als voorbeeld van zero emissie pakketbezorging voor en met de markt.
Ook wordt gewerkt aan de aanschaf en eerste testen met een drone die tot 200 kg kan tillen. - Samen met de Dronehub Noord-Nederland borgen van een zo goed mogelijke implementatie van de nieuwe EU-wetgeving voor drones, waaronder U-Space, zowel bij provincies als bij alle gemeenten. Twee studenten vanuit de Rijksuniversiteit Groningen en één vanuit de Hanzehogeschool helpen hier ook bij vanuit stage- en afstudeeropdrachten (rechtenopleiding).
- Met Noorderpoort en OmniDrones wordt een vervolg gegeven aan het eerste jaar van de allround drone-expert mbo-opleiding, die moet doorgroeien tot een zelfstandige vierjarige opleiding komende jaren.
- Verder ontwikkelen van de autonome techniek (ATO) in de treinen. Het project samen met NS voor automatisch rangeren op het opstelterrein De Vork, Onnen loopt nog door tot en met het eerste kwartaal van 2024 en mogelijk daarna ook richting hoofdstation Groningen. Verder willen we met NS ook kijken naar de energiebesparing door ATO en gaan we de samenwerking over de grens, samen met LNVG (opdrachtgever treinen Niedersaksen Duitsland), verkennen.
- Verkrijgen van meer inzicht in de effecten van ATO door de inzet van een simulatie gaat ook in 2024 plaatsvinden voor de noordelijke spoorlijnen met het oog op de hier eveneens voorgenomen invoering van ERTMS en het hierbij zoveel mogelijk meenemen van ATO.
- Participeren in de landelijke onderzoeksagenda voor ATO (loopt tot 2026).
- Verder ontwikkelen van autonoom varen op het water gekoppeld aan het fieldlab in de Eemshaven.
Daarnaast wordt een vervolg gegeven aan de in 2023 gestarte verkenning naar de mogelijkheden van een autonome veerpont vanuit Delfzijl naar Emden en wordt de samenwerking versterkt met de maritieme opleidingen van onder andere Noorderpoort. - Verder versterken van de samenwerking met het European Hyperloop Center, dat in het najaar van 2023 als fieldlab gestart is in Veendam en over een paar jaar over wil gaan naar Meerstad.
- Vanuit de fieldlabs inzetten op verdere participatie van gemeenten, kennisinstellingen en private partijen bij de opschaling van de testfase van autonoom vervoer in alle modaliteiten naar bredere toepassing in de praktijk inclusief het starten van meer opleidingen, trainingen en stages.
- Naast de eerder goedgekeurde NPG-subsidie wordt ook ingezet op andere subsidiemogelijkheden vanuit onder meer Rijk en Europa.
- Organiseren van minimaal één 'event' per jaar op het gebied van autonoom vervoer in Noord-Nederland om kennis en ervaringen te delen met andere regio's in Nederland en Europa en onze positie als dé regio op het gebied van autonoom vervoer uit te dragen.
Beleidsdoel Verkeersveiligheid
Beleidsdoel Verkeersveiligheid |
---|
Het verbeteren van de verkeersveiligheid in de provincie Groningen met als doel in 2050 nul verkeersslachtoffers
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Minder verkeersslachtoffers t.o.v. 2019 (voorkomen van ongevallen met letsel)1) | 16 doden 395 gewon- | 19 doden 542 gewon-den | |||||
Percentage wegen zoveel mogelijk inge-richt volgens richtlijnen Duurzaam Veilig1) | |||||||
Deelname verkeerseducatie-activiteiten programma Gedragsbeïnvloeding/ Verkeerswijzer Groningen2) | 80.000 | 80.000 | |||||
Vermindering verkeersovertredingen1) |
NB. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- Voor deze indicatoren geldt dat het effect van de maatregelen op langere termijn verwacht wordt. Er kunnen daarom voor de komende jaren geen streefwaarden aangegeven worden. Wel wordt verantwoord wat de voortgang is.
- Verantwoording over de sub-indicatoren Verkeerseducatie is onder prestaties opgenomen.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Programma Mobiliteit provincie Groningen
Regulier
- Faciliteren en cofinancieren van gemeenten bij het realiseren van maatregelen voor openbare onbeveiligde spoorwegovergangen (NABO's);
- Concretiseren van de maatregelen uit het in 2023 vast te stellen Werkplan Verkeersveiligheid en starten met de uitvoering daarvan;
- Uitvoeren van een aantal verkeersmaatregelen in combinatie met groot onderhoud. De locaties worden bepaald in combinatie met de planning voor projecten groot onderhoud.
- Implementeren applicatie Verkeersinformatiesysteem (VIS) om data (verkeerstellingen) mee te verwerken;
- Uitvoeren van RISM-II (Road Infrastructure Safety Management) en implementatie hiervan in de provinciale organisatie;
- Opstellen van een Handhavingsplan Verkeersveiligheid gezamenlijk met de politie;
- Opstellen van een subsidieregeling voor verkeersveiligheidsprojecten voor de gemeenten;
- Ondersteunen van een vervolgonderzoek in landelijk verband naar ongevallen onder fietsers;
- Realiseren van een aantal verkeersveiligheidsprojecten in combinatie met groot onderhoud, vanuit de rijkssubsidie voor verkeersveiligheid op N-wegen;
- Afhandelen van klachten en meldingen die wij ontvangen over de verkeersveiligheid;
- Voeren van het secretariaat voor het Verkeer- en Vervoerberaad (VVB) Groningen;
- Uitvoeren van de activiteiten uit het Regionaal uitvoeringsplan verkeersveiligheid 2023-2025 VVB Groningen zoals workshops voor elke gemeente over verkeershandhaving en kennissessies verkeersveiligheid;
- Uitvoeren van activiteiten uit het VVB Werkplan 2024 met als concrete resultaten:
- Activiteiten gericht op specifieke thema’s zoals middelengebruik, afleiding, snelheid en fietsverlichting en specifieke doelgroepen tijdens interventies op straat/festivals.
- Doel is om in elke gemeente minimaal twintig (in de gemeente Groningen 120) interventies verdeeld over de verschillende thema’s te laten plaatsvinden. Hierbij bereiken we provinciebreed minimaal 30.000 mensen per jaar.
- Verzorgen van verkeerseducatie-activiteiten op basisscholen en scholen van voortgezet onderwijs vanuit ons programma Verkeerswijzer Groningen. Te denken valt hierbij aan lessen over de dode hoek bij vrachtwagens, over omgaan met landbouwverkeer en smartphonegebruik. Bij de scholen van voortgezet onderwijs en mbo (12 tot en met 17 jaar) gaat het (onder andere) om lessen over veilig uitgaan en drank/drugs in het verkeer en (groeps)gedrag in het verkeer:
- 65% van de basisscholen doet mee aan minimaal 4 activiteiten;
- 29% van het voortgezet onderwijs (inclusief mbo) doet mee aan minimaal 2 activiteiten.
- Keurmerk 'Verkeersactieve school' waarmee een school aantoont structureel aandacht te hebben voor verkeersveiligheid in en om de school:
- 24% van de scholen (die meedoet aan ons programma) heeft het keurmerk.
- Samen met scholen en ouders werken aan een verkeersveilige schoolomgeving :
- 3,5% van de basisscholen (die meedoet aan ons programma) heeft het traject doorlopen.
- Uitvoeren van het fietsverkeersveiligheidsprogramma Doortrappen voor Senioren:
- Tot medio 2025 doen er tussen 10.000 tot 15.000 65-plusssers mee.
- Traject- of locatiegerichte projecten met behulp van een 3E-aanpak:
- 2 wegen of locaties en 2 schoolfietsroutes.
- Werkgeversaanpak verkeersveiligheid:
- Met 2 werkgevers hebben we een aanpak opgesteld.
- Opstellen en uitvoeren van een Stimuleringsregeling gebruik Fietshelmen:
- 1.400 mensen kunnen met korting een fietshelm aanschaffen.
NB. Maatregelen voor het vergroten van de verkeersveiligheid van fietsverkeer zijn opgenomen onder het beleidsdoel Actieve mobiliteit.