Bereikbaarheid

Wat mag het kosten?

Tabel lasten baten

(€ x 1.000)
Realisatie 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Lasten
186.922
202.490
232.836
192.634
161.937
139.879
Mobiliteit
91.070
202.490
232.836
192.634
161.937
139.879
Openbaar vervoer
95.852
0
0
0
0
0
Baten
64.304
49.723
62.708
46.600
24.199
6.756
Mobiliteit
45.627
49.723
62.708
46.600
24.199
6.756
Openbaar vervoer
18.678
0
0
0
0
0
Toevoegingen
352.379
49.082
273
1.118
1.118
1.118
Onttrekkingen
373.261
77.587
49.556
27.227
12.004
2.615

Verschillenanalyse 2024 versus 2023 (saldo vóór reservemutaties)

(€ x 1.000)

Lasten

Baten

Multimodale en logistieke netwerk Goederenvervoer en Logistiek (GL1):
Er is meer begroot in bestedingsplan voor opschaling; 2023 is het eerste jaar dat er is gewerkt met de uitvoeringsagenda logistiek. In 2024 is de verwachting dat de activiteiten toe zullen nemen alsmede de daarmee gemoeide middelen.

-750

Aanpak Ring Zuid:
Er heeft lange tijd onzekerheid bestaan over de verwerking van de btw over de extra regiobijdrage van € 78 miljoen prijspeil 2021. Medio 2022 is het besluit van de Belastingdienst definitief geworden, met als gevolg dat de regiobijdrage naar rato van de betalingen aan de aannemer aan de jaren wordt toegerekend. Dit heeft ook gevolgen voor de verwachte lasten (en baten) in 2023. De totale bijdrage blijft ongewijzigd op € 78 miljoen prijspeil 2021.

14.329

-8.050

Invulling bestedingsplan vanuit reserves:
Bij de Voorjaarsmonitor 2023 zijn voor 2023 de verwachte bestedingen begroot in het kader van het Programma Mobiliteit, ten laste van de reserve Exploitatie openbaar vervoer, innovatieve en overige maatregelen en de reserve Investeringen in infrastructuur. Hierbij stellen we de begrote bedragen voor 2023 naar beneden bij naar 2024 en latere jaren. De verkenning, uitwerking en opstarten van de projecten en activiteiten vraagt meer tijd dan waardoor de bijbehorende middelen naar latere jaren zijn verschoven.

3.505

Wunderline, Spoorzone, ESGL en bestedingsplan publieke mobiliteit:
- Als gevolg van aangescherpte eisen met betrekking tot baanstabiliteit en de enorm gestegen prijzen door de inval in de Oekraïne is zowel de planning als de scope (geen spoorverdubbeling tussen Scheemda en Winschoten) op onderdelen aangepast. Consequentie hiervan is dat het zwaartepunt van de uitgaven een jaar naar achteren schuift, leidend tot lagere verwachte lasten in 2023.
- Naar verwachting is het project Spoorzone in de zomer van 2026 gereed. De vertraging heeft gevolgen voor het kostenpatroon: het zwaartepunt van de uitgaven verschuift naar de jaren 2024 en 2025. Het betreft de aanleg van een compleet nieuwe overweg aan de Hogeweg te Den Horn en maakt deel uit van de totale scope. Doordat het aangrenzende perceel niet eerder in eigendom was dan in 2021 (vanwege een bezwaarprocedure en vervolgens een onteigeningsprocedure) konden deze werkzaamheden niet eerder starten dan medio 2022.
- Bij de Voorjaarsmonitor 2023 zijn voor 2023 de verwachte bestedingen begroot in het kader van het Programma Mobiliteit, ten laste van de reserve Exploitatie openbaar vervoer, innovatieve en overige maatregelen en de reserve Investeringen in infrastructuur. Hierbij stellen we de begrote bedragen voor 2023 naar beneden bij naar 2024 en latere jaren. De verkenning, uitwerking en opstarten van de projecten en activiteiten vraagt meer tijd dan waardoor de bijbehorende middelen naar latere jaren zijn verschoven. Daarnaast is voor 2024 voor aanbestedingen bijgeraamd (onder ander € 2 miljoen voor Ring West).

-38.373

22.450

Slim en Groen en bestedingsplan:
Bij de Voorjaarsmonitor 2023 zijn ook voor het beleidsdoel Slim en Groen voor 2023 de verwachte bestedingen begroot in het kader van het Programma Mobiliteit, ten laste van de reserve Exploitatie openbaar vervoer, innovatieve en overige maatregelen. De begrote bedragen zijn bijgesteld en doorgeschoven naar 2024 en latere jaren. Ook zijn er projecten en middelen die naar voren zijn gehaald, in 2023 wordt bijvoorbeeld de totale € 3,8 miljoen van de NPG SPUK Groene waterstof op weg in Groningen beschikt aan Holthausen Clean Technologies BV, in plaats van in 2022, 2023 en 2024 verdeeld over de jaren.

-10.482

1.554

Actieve mobiliteit en bestedingsplan:
Bij de Voorjaarsmonitor 2023 zijn ook voor het beleidsdoel Active mobiliteit voor 2023 de verwachte bestedingen begroot in het kader van het Programma Mobiliteit, ten laste van de reserve Exploitatie openbaar vervoer, innovatieve en overige maatregelen. De begrote bedragen zijn bijgesteld en doorgeschoven naar 2024 en latere jaren. Het betreft met name de middelen voor fiets.

-2.331

Ontwikkeling apparaatskosten:
Dit betreft wijziging inzet personeel en indexatie.

3.552

-3.792

Overig

204

823

-30.346

12.985

Overzicht prioriteiten versus regulier (vóór reservemutaties)

(€ x 1.000)

Saldo

A. Prioriteiten

N.v.t.

B. Regulier

170.129

Totaalsaldo

170.129

Tabel lasten en baten per beleidsdoel (vóór reservemutaties)

Realisatie

Begroting

Begroting

Meerjarenraming

Bedragen x € 1.000

2022

2023 na wijziging

2024

2025

2026

2027

Publieke mobiliteit

1.320

102.285

141.274

146.726

121.491

98.980

Actieve mobiliteit

2.091

4.852

2.448

0

2

0

Goederenvervoer en logistiek

0

240

990

0

0

0

Infrastructuur

83.385

79.421

59.017

39.287

37.524

37.996

Slimme en groene mobiliteit

1.451

11.088

23.836

3.826

101

51

Verkeersveiligheid

2.823

4.603

5.271

2.795

2.819

2.852

Totaal lasten

91.070

202.490

232.836

192.634

161.937

139.879

Publieke mobiliteit

0

18.846

41.942

38.000

20.863

3.362

Actieve mobiliteit

195

397

0

0

0

0

Goederenvervoer en logistiek

0

0

0

0

0

0

Infrastructuur

44.710

23.719

10.372

5.571

2.982

3.040

Slimme en groene mobiliteit

428

6.407

10.040

2.675

0

0

Verkeersveiligheid

293

354

354

354

354

354

Totaal baten

45.627

49.723

62.708

46.600

24.199

6.756

Saldo lasten en baten

45.443

152.767

170.129

146.034

137.738

133.122

Deze pagina is gebouwd op 10/17/2023 12:24:01 met de export van 10/17/2023 12:18:23