Provinciale Staten
Beleidsdoel Provinciale Staten
Beleidsdoel Provinciale Staten |
---|
Een toegankelijk en transparant democratisch besluitvormingsproces van Provinciale Staten
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
Opkomstcijfers verkiezingen (Tweede Kamer,) Provinciale Staten (en gemeenteraden) in % kiezers/stemgerechtigden Landelijke waarde | > 62,5% 57,5% | > 62,5% | |||||
Eigen indicatoren | |||||||
N.v.t. |
Prestaties |
---|
Prioriteiten Hoofdlijnenakkoord
Opkomstbevordering Statenverkiezingen
- Statenleden zijn zichtbaar en bekend bij inwoners en Statenleden bereiken meer inwoners via digitale en persoonlijke communicatie. Dit alles met als mogelijk gevolg meer betrokkenheid van inwoners bij de provinciale politiek en als mogelijk resultaat een opkomstverhoging bij de Statenverkiezingen in 2027. In 2023 was het opkomstpercentage 6,5% hoger dan de streefwaarde van 56%. Het streven is de opkomst in 2027 op tenminste hetzelfde niveau en liefst hoger te laten uitkomen. Zie ook de indicator hierboven.
Regulier
- Geschiedschrijving provinciaal bestuur:
Oplevering van de geschiedschrijving van het provinciaal bestuur en start communicatie- en spin-off-activiteiten.
De onderzoekers/auteurs van het projectteam binnen Rijksuniversiteit Groningen (opdrachtnemer) werken onder leiding van prof. dr. D.J. Wolffram aan de verschillende hoofdstukken van de geschiedschrijving. De begeleidingscommissie, met daarin twee oud-Statenleden, zijn betrokken bij de totstandkoming. De Statengriffie is betrokken bij de communicatie- en spin-off-activiteiten.
- Provinciale Staten richten hun activiteiten en vergaderingen zo in, dat optimaal invulling kan worden gegeven aan de volksvertegenwoordigende taak en zij benaderbaar zijn voor inwoners, bedrijven en (belangen)organisaties.
- Provinciale Staten maken werk van het creëren van draagvlak voor hun (voorgenomen) besluiten en nemen heldere kaderstellende besluiten, die goed controleerbaar zijn.
- Provinciale Staten laten zich adequaat informeren door Gedeputeerde Staten en externe partijen, waaronder belangenorganisaties, inwoners en de Noordelijke Rekenkamer zodat zij hun agenderende en controlerende taak gedegen kunnen uitvoeren.
Overige bestuursorganen
Beleidsdoel Gedeputeerde Staten en commissaris van de Koning
Beleidsdoel Gedeputeerde Staten en commissaris van de Koning |
---|
Optimaliseren beleidsvorming door toepassing van de (fases binnen de) beleidscyclus
Bevorderen van een optimale uitvoering van de rijkstaken van de commissaris van de Koning ex artikel 182 Provinciewet en de Ambtsinstructie commissaris van de Koning
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Beleidscyclus ingebed in onze beleidsvorming | 100% | 100% | |||||
Per cyclus zijn de kwaliteitseisen onderliggende stukken geborgd | 100% | 100% |
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Ondersteuning Bevrijdingsfestival:
Op 5 mei vieren we dat we in Nederland in vrijheid leven. Wij zetten in op een gratis toegankelijk Bevrijdingsfestival Groningen met een aanvullende provinciale bijdrage. Gezien de weersafhankelijkheid van de festivals is het landelijke noodfonds, dat de Tweede Kamer voornemens is op te richten, ook belangrijk voor het behoud van een gratis toegankelijk Bevrijdingsfestival Groningen.
Regulier
- Alle betrokkenen - via herhalingstrainingen - uitleg geven over de werking en kwaliteitseisen van de beleidscyclus en de onderliggende stukken.
- De fases van de beleidscyclus verder borgen in onze werkwijze.
- Uitvoeren rijkstaken commissaris van de Koning:
- de (her) benoemingsprocedures van burgemeesters;
- organiseren van gemeentebezoeken;
- representatie en belangenbehartiging;
- regering adviseren op diverse punten;
- de voorbereiding van de verlening van Koninklijke onderscheidingen, predicaten Koninklijk en Koninklijke erepenningen;
- adviseren en bemiddelen bij verstoorde bestuurlijke verhoudingen in gemeenten;
- toezicht op de bestuurlijke samenwerking binnen de Veiligheidsregio en op de samenwerking tussen rijksambtenaren onderling en met overige overheden.
Over de uitvoering van de rijkstaken legt de commissaris periodiek verantwoording af aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Tevens brengt de commissaris over onder andere de uitvoering van de rijkstaken verslag uit in zijn jaarverslag.
Bestuurlijke samenwerking en toezicht
Beleidsdoel Samenwerking en toezicht
Beleidsdoel Samenwerking en toezicht |
---|
Bevorderen van de kwaliteit van het openbaar bestuur (onder andere via samenwerkingsverbanden) en de uitvoering van specifieke wettelijke taken
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
Aantal gemeenten onder preventief toezicht 1) Landelijke waarde | 2 13 | 0 5 | 0 0 | 0 0 | 0 0 | 0 0 | 0 0 |
Eigen indicatoren | |||||||
Gemeenten en gemeenschappelijke regelingen tijdig (voor aanvang van betreffend begrotingsjaar) in kennis stellen van het voor hen van toepassing zijnde begrotingstoezicht voor het komende jaar | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
- Bron: ministerie van BZK.
Preventief begrotingstoezicht wordt ingesteld wanneer, naar het oordeel van GS, de begroting niet structureel en reëel in evenwicht is en het, naar het oordeel van GS, niet aannemelijk is dat dit evenwicht uiterlijk in het laatste jaar van de meerjarenraming tot stand kan worden gebracht.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Samenwerken met gemeenten en andere overheden/werken aan draagvlak
Draagvlak bij inwoners en samenwerking met gemeenten geeft richting aan de grote transities waaraan wordt gewerkt. Rondom leefbaarheid, wonen, natuur, armoede, opvang van vluchtelingen en ondermijning ondersteunen en faciliteren we gemeenten. Via de integrale gebiedsaanpak van 'Nij Begun' en een breed investeringsprogramma op Brede Welvaart werken we aan herstel van vertrouwen in de overheid.
Aanpak ondermijning en weerbare overheid
- Invulling geven aan de aanbevelingen in de 'Weerbaarheidsscan provincie Groningen' ter versterking van weerbaarheid van onze organisatie tegen ondermijnende criminaliteit;
- Versterken en verdiepen van de samenwerking met de gemeenten en andere partners in de veiligheidsketen bij de aanpak van ondermijning.
Regulier
- Bestuurlijke organisatie
De provincie werkt samen met de rijksoverheid, gemeenten, waterschappen en maatschappelijke partners bij het realiseren van provinciale doelstellingen en de aanpak van regionale opgaven. Een kerntaak van de provincie is hierbij om toezicht te houden op de wettelijke taken van gemeenten en waterschappen, ook dit doen we in samenwerking met de mede-overheden.
- We gaan de opbrengst van het van het Programma Kwaliteit Openbaar Bestuur, dat afloopt in 2023, doorontwikkelen vanuit de provinciale-wettelijke taken en inhoudelijke programma's met medeoverheden, kennisinstellingen, inwoners, maatschappelijke organisaties en andere partners.
- Wij monitoren en investeren in uitvoeringskracht van gemeenten.
- Samen met andere partners pakken wij het vraagstuk op van de krapte op de arbeidsmarkt voor overheden in onze regio.
- Samen met de Groningse medeoverheden (waterschappen en gemeenten) werken we aan de implementatie van de adviezen uit het rapport 'Bestuurlijk Regionaal Ecosysteem Groningen'. Dit koppelen aan het inrichten van de organisatie en samenwerking rond de belangrijke transitiethema's uit de Toekomstagenda Groningen en Nij Begun.
- We continueren de samenwerking met kennispartners (onder andere Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool en CMO STAMM) rond Openbaar Bestuur en Samenleving en verbinden deze aan de ontwikkeling van de Staat van Groningen met betrekking tot het thema 'vertrouwen'.
- Bestuursstijl en participatie
Participatie
- Uitvoeren van de afspraken in de notitie Werken aan Participatie:
- Afspraken voor het werken aan participatie:
- Verankeren van de kwaliteit van participatieprocessen in de organisatie, in werkwijzen en in procedures;
- Inrichten van de Werkplaats participatie (in samenwerking met gemeenten) om te zorgen voor zorgvuldige participatie bij provinciale beleidsprocessen; zorgen voor de randvoorwaarden en instrumenten voor zorgvuldige participatie, zoals het Online Platform de Stem van provincie Groningen.
- Met de Expeditie Participatie verder bouwen aan de Groningse democratie en participatie door:
- Opzetten van een jongerennetwerk;
- Inrichten van een ‘repetitieruimte voor het werken aan 'de publieke zaak‘;
- Inzetten van een follow-up van de Week van de democratie.
Interbestuurlijk toezicht (IBT)
- Actualiseren van de maatwerktoezichtsplannen voor de gemeenten Groningen, Eemsdelta, Het Hogeland, Midden-Groningen, Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Veendam, Westerkwartier en Westerwolde;
- Toezicht houden op het naleven van de afspraken die staan opgenomen in de maatwerktoezichtsplannen van deze gemeenten;
- Na inwerkingtreding van de Omgevingswet: inrichten maatwerktoezicht voor de waterschappen Hunze en Aa's en Noorderzijlvest: Wabo en Archief- en informatiebeheer (in samenwerking met de provincie Drenthe);
- Organiseren van netwerkbijeenkomsten voor de onderwerpen van generiek toezicht;
- Bijdragen aan de landelijke ontwikkeling Agenda Toekomst van het Toezicht;
- In samenwerking met de VNG en het ministerie van BZK: organiseren van een congres over (interbestuurlijk) toezicht op 16 november 2024.
Communicatie
Beleidsdoel Communicatie
Beleidsdoel Communicatie |
---|
De provincie Groningen is zichtbaar en is een toegankelijke, gemakkelijk benaderbare en betrouwbare overheid. We zorgen ervoor dat we duidelijk en vindbaar zijn.
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Beeld van de website: | 88% | 89% | 88% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Beeld van de informatiepagina: | n.v.t. | 60% | 55% | 50% | 50% | 50% | 50% |
Klik met de inwoners: | 18% | 17% | 17% | 20% | 22% | 24% | 26% |
Prestaties |
---|
Prioriteiten
N.v.t.
Regulier
- Uitvoeren traject merkstrategie:
In samenwerking met de Groningse gemeenten, het Akkoord van Groningen en Nationaal Programma Groningen werken we aan een gezamenlijke merkstrategie van en voor Groningen.
- Uitvoeren spoor communicatie in het programma digitalisering.
- In het spoor communicatie werken we aan de doorontwikkeling van de online-communicatiemiddelen (provinciale website, projectsites en intranet). Hierbij wordt ook de koppeling tussen dossiers en besluitvorming meegenomen. Zie ook deelprogramma Bedrijfsvoering.